دسته: علوم انسانی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 110 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 72
مبانی نظری کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های سنتی
قیمت فایل فقط 27,000 تومان
مبانی نظری کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های سنتی
توضیحات: 72صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
کتابخانه های دیجیتال و سنتی
کتابخانه ها محل ذخیره ی دانش ها هستند. کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ای است که در آن منابع تمام متن وخدمات کتابخانه ای به صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار می گیرد.
کتابخانه های دیجیتالی، کتابخانه های الکترونیکی ای هستند که در آنها شمارزیادی از کاربران که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند می توانند به محتوای منابع گوناگون مواد الکترونیکی مانند:متن، تصاویر،نقشه ها، صداها دسترسی داشته باشند. درکتابخانه دیجیتال چندین کاربر می توانند در زمان واحد از یک منبع خاص استفاده کنند. (واسولو و اسرینی[1]، 1389، 41).
……………………….
- سیر تحول کتابخانه ها
به طور کلی کتابخانه ها از لحاظ ساختاری به پنج دسته اصلی و در واقع به پنج نسل طبقه بندی می شوند.
نسل اول : کتابخانه های سنتی[2]
در این کتابخانه ها ، همه متون و مواد آموزشی و تحقیقی به صورت نسخه های چاپی و یا خطی در قرون گذشته بوده و انواع خدمات کتابداری چه خدمات داخلی مثل فهرست نویسی ، رده بندی و جز آن و چه خدمات خارجی مثل ارتباط و ارایه خدمات به کاربران یا مبادله با دیگر کتابخانه ها به صورت دستی و توسط کتابدار انجام می شد.
...............
- کتابخانه دیجیتال
- مفهوم
بحث کتابخانه های دیجیتال بحثی روزآمد و نوین در جامعه، حداقل در حوزه علوم کتابداری و فن آوری اطلاعات می باشد. برداشت عموم از کتابخانه های دیجیتال مانند حکایت قدیمی برداشت افراد از فیل در اتاق تاریک میباشد که هر کسی با لمس کردن برخی از اعضای فیل پی به آن چیزی می برد که در ذهن خود تصور می کردند و آن تصور خود را برای دیگران توصیف می کرد، در زمان حال افراد نیز برداشتهایی از کتابخانه های دیجیتال در ذهن و تصور خود دارند که زیاد با واقعیت برابری نمی کند.کتابخانه دیجیتالی دارای تعاریف مختلفی است که پژوهشگران از آن ارائه داده اند که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره شده است.
کتابخانه دیجیتال در تعریف سنتی :
کتابخانه های دیجیتال سازمان هایی هستند که در آن کارکنان متخصصی به انتخاب و سازماندهی منابع اطلاعاتی دیجیتال بپردازند ، اطلاعات تمام متن دیجیتال به جامعه کاربران آن کتابخانه ارائه شود و وابسته به یک کتابخانه سنتی باشد؛(مجیدی و همکاران، 1386).
................
-اهداف
یک کتابخانه دیجیتالی با هدف تسهیل دسترسی مردم جهان به کتاب و منابع مختلف در هر زمان و مکان شروع به کار می کند تا محققان، دانشمندان، دانشجویان و افراد علاقه مند به مطالعه بتوانند آسوده تر تبادل اطلاعات و نظر کرده و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.کتابخانه های دیجیتالی همان اهداف و عملکردهای کتابخانه های سنتی را داردکه شامل..............
-ویژگی ها و اجزاء
از آغاز هدف تمام کتابخانهها دسترسی به اطلاعات بوده است تا بتوانند در ارائه خدمات بهتر به مراجعین همیشه پیشقدم باشند. کتابخانههای سنتی با در اختیار قرار دادن کتب و منابع چاپی به مراجعین کتابخانهها، به اهداف خود که همان ارائه اطلاعات بوده است دست پیدا کردهاند. حال با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اطلاعات، کتابخانههای سنتی توان جوابگویی به افراد را ندارند. در اینجاست که تکنولوژی به کمک کتابداران میآید و با استفاده از فضای مجازی منابع را بدون حضور...........
- مزایا
کتابخانه های فیزیکی دارای مشکلات متعددی هستند از جمله اینکه در این نوع کتابخانه ها دسترسی به کتابها تنها به میزان تعدادکپی آن ممکن است و مراجعه کنندگان بعدی امکان استفاده از آن را ندارند همچنین امکان استفاده از این نوع کتابخانه ها در روزهای خاصی از هفته و در ساعت های معینی ممکن است .در کتابخانه های سنتی ریسک از بین رفتن اسناد در اثر سهل انگاری و یا اشتباده وجود دارد و حتی ممکن است غیرقابل جبران باشد و دسترسی به کتابها برای افراد در نقاط دور افتاده بسیار به سختی انجام می گیردولی با ظهور کتابخانه های دیجیتالی این محدودیت ها از بین رفته و افراد بسیاری از مزایای این نوع کتابخانه ها بهره مند شده اند به این صورت که در کتابخانه های الکترونیکی امکان دستیابی به منابع برای...............
- تفاوت کتابخانه سنتی با کتابخانه دیجیتال
کتابخانه های سنتی کتابخانه هایی هستند که مجموعه اطلاعات آنهابصورت چاپی است و کلیه عملیات کتابخانه ای و ارائه خدمات اطلاعاتی بصورت دستی انجام می شود. این کتابخانه ها نیاز به فضای مناسب دارند و استفاده کنندگان برای دستیابی به اطلاعات وقت زیادی صرف می کنند که در مواردی بی نتیجه است . از طرفی محدودیت ساعت کار کتابخانه ها موجب............
- پورتال کتابخانه ای
پورتال[3] در معنای لغوی به معانی باب، سر در، دروازه، مدخل، ایوان میباشد. این کلمه با توجه به کاربرد آن در علوم میتواند معانی مختلفی پیدا کند، به عنوان مثال در علم معماری به معنی درگاه میباشد.
................
- مجموعه کتابخانه دیجیتال
- انواع منابع الکترونیکی
در کتابخانه دیجیتالی، تمام منابع و یا برخی از کتاب های پر مراجعه به صورت فایل های قابل استفاده در رایانه در آمده و در اختیار مراجعین قرار می گیرد.این منابع می توانند با استفاده از شبکه های محلی یا جهانی (به صورت وب سایت) قابل دسترس عموم باشند و یا با استفاده از میزهای مخصوص کتاب دیجیتال، فقط در محیط خود کتابخانه، یا در محیط های مورد نظر کتابخانه نظیر فرهنگسراها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار شهری و بین شهری و... مورد استفاده قرار گیرد.
...................
-کتاب الکترونیکی
در عصر حاضر زندگی انسان ها راکد باقی نمی ماند و روز به روز به سوی مدرنیته حرکت می کند. تکنولوژی در تمام بخش های زندگی انسان ها رخنه کرده و زندگی ها را به سوی آرامش سوق می دهد. اما در زمینه فرهنگی چیزی که از بنیان تغییر کرده کتاب است .ایده ایجاد کتاب های الکترونیکی برای نخستین بار در سال 1971 مطرح شد . این طرح با استقبال چشمگیری روبه روشد به طوری که کتاب های الکترونیکی در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرد .
..............
- نشریه الکترونیکی
ارائه مجلات چاپی در قالب الکترونیکی از اوائل دهه 1980 شروع شد. در ابتدا مجلات از طریق پست الکترونیک ی افراد، با اطلاعات حاوی عنوان، چکیده، اطلاعات کتابشناختی مجلات و شماره ارجاع مخصوص برای دریافت متن کامل آن ها از طریق FTP برای آن ها ارسال می شد.در طول دهه 1990 پدیدههای گوناگونی که به شکلهای متفاوت، با عنوان مجلات الکترونیکی یا نشریات الکترونیکی نامیده میشوند، بوجود آمدند و به نظر میرسد که مدیریت پیایندها را در کتابخانهها....................
- چند رسانه ای
پیدایش مفهوم چندرسانهای را میتوان در دهه 1940 جستوجو کرد. در سال 1945، وانوار بوش[4]، مشاور علمی روزولت، طرحی برای تولید دستگاهی تحت عنوان مِمِکس[5] ارائه کرد تا بتواند متن، نقشه، عکس، و یادداشتهای شخصی را با یکدیگر ترکیب کند و نمایش دهد. چنین دستگاهی هرگز ساخته نشد، اما امروزه بهعنوان نخستین اندیشه مطرحشده درباره...............
- پایان نامه و رساله
تز[6] ، رساله[7] یا پایاننامه نوشتهای است که بهوسیله داوطلب درجه دانشگاهی، بهعنوان یکی از شرایط احراز آن، ارائه میشود و نویسنده آن دانشجویی است که زیر نظر کلی یک هیأت علمی کار میکند. موضوع انتخابی پایاننامه، معمولاً، محدود و تخصصی است و تحقیق در مورد آن، زمان مشخص و مبتنی بر روش علمی را طلب میکند .همین ویژگی است که پایاننامه را تبدیل به منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای علاقهمندان به آن حوزه موضوعی میسازد. پایاننامهها معمولاً اساس تدوین مقالهها یا کتابهای منتشر شده بعدی میشوند و تا آن زمان تنها مدرک دسترسپذیر آن فعالیت علمی محسوب میشوند .اهمیت پایاننامهها را معمولاً از دو دیدگاه ارزیابی میکنند:
عمده دلایل تهیه پایاننامه تحصیلی عبارتند از:
قابلیتهای اینگونه منابع از نظر اطلاعاتی و پژوهشی، سبب شده است که پایاننامهها را از دو دیدگاه در رشتههای مختلف دانشگاهی و پژوهشی مورد توجه قرار دهند: یکی بهعنوان مدرک مفید پژوهشی (به اعتبار متن تحقیق)؛ و دیگری به مثابه نوعی کتابشناسی تخصصی (به اعتبار فهرست مآخذ پایانی) (حرّی، 1372).
استفاده از پایاننامه تابع شرایط ویژهای است زیرا، از لحاظ حقوقی، تکثیر و نقل از پایاننامههای تحصیلی بدون اجازه از صاحبان اثر (دانشجو و استاد راهنما) مجاز نیست. طبق قانون واسپاری، نسخه های محدودی به دانشکده محل تحصیل و کتابخانه مربوط ارائه میشود و در کتابخانهها نیز سعی شده است از پایاننامهها فقط در حد مطالعه در محل و احیاناً معدودی نقل قول با ذکر منبع و یا استفاده از منابع و مراجع معرفی شده و نهایتاً روبرداشت چکیده پایاننامهها استفاده شود (بنی اقبال ،1377).
فهرست پایاننامهها هم اکنون بهگونههای مختلف چاپی و رایانهای در دسترس است. مهمترین منبع در سطح جهانی، چکیدهنامه بینالمللی پایان نامههای تحصیلی[8] است که چکیده پایاننامههای دکترای پذیرفته شده در دانشگاههای امریکا از 1861 تاکنون را دربرمیگیرد. این منبع هم بهشکل چاپی و هم بهصورت صفحه فشرده تولید میشود. در پایگاه اطلاعاتی لیزا [9]نیز اطلاعات کتابشناختی و چکیده پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی وجود دارد. در انگلیس، نمایه پایاننامههای اسلیب[10] ، رسالههای کتابداری و اطلاعرسانی را معرفی میکند و نیز بخش امانی کتابخانه بریتانیا نشریهای ماهانه حاوی چکیده گزارشها و پژوهشهای دولتی، از جمله پایاننامههای دانشگاهی، را چاپ و منتشر میکند (ناظم،1365). از فعالیتهای صورت گرفته در ایران، تهیه پایگاه اطلاعاتی چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری بهشکل چاپی و بهصورت صفحه فشرده توسط مرکز اطلاعات و مدارک علمی[11] را میتوان نام برد. درج فهرست پایاننامهها در برخی نشریات و تهیه فهرست پایاننامههای حوزهای از علوم و یا متعلق به رشتههای مختلف یک دانشگاه و نیز سازماندهی این منابع ارزشمند در کتابخانهها، از جمله گامهای مثبتی است که برای دسترسپذیر کردن اینگونه مدارک صورت میگیرد.
.....................
- محتوای مجموعه کتابخانه دیجیتال
محتوای کتابخانه های دیجیتال شامل منابع اطلاعاتی در قالب الکترونیکی (متن ، صوت، تصویر، ویدیو ) می باشد که برخی از آن ها ممکن است به صورت تجاری از ناشران و عرضه کنندگان منابع و پایگاه های اطلاعاتی خریداری شوند .علاوه بر این در مجموعه کتابخانه دیجیتالی امکان دستیابی به پایگاه های اطلاعاتی ، فهرست کتابخانه های الکترونیکی، منابع تمام متن ، مجلات الکترونیکی و وب سایت های مرتبط وجود دارد.
................
- ابزار و روشهای تبدیل منابع چاپی به دیجیتال
در کتابخانه های دیجیتال نیاز به سختافزارها و نرمافزارهایی می باشد تا از طریق آ نها بتوان متون موجود را قابل استفاده و مطالعه کاربر قرار داد، از جمله این سخت افزارها و نرم افزارها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
سختافزار:
..............
- تامین منابع دیجیتال
بخش مهمی از کتابخانه های دیجیتال را تهیه منابع دیجیتال تشکیل می دهد. تهیه منابع با فرمت دیجیتال بسیار با صرفه تر از منابع آنالوگ است.کتابخانه ها باید نسبت به فرمت، کیفیت و حجم منابع دقت نظر داشته باشند و منابعی را تهیه کنند که بیشتر مورد استفاده کتابخانه قرار گیرند. تهیه منابع دیجیتال با مجوز مالکیت معنوی از ارزش بسزایی برخوردار است.
از جمله راههای مختلف گردآوری و تهیه منابع در کتابخانه دیجیتال به شرح زیر می باشد:
.............
- سیستم نرم افزاری کتابخانه دیجیتال
هر نرم افزار مبتنی بر وب برای اجرا نیاز به مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارهای کارساز سرویس دهنده[12] و سرویس گیرنده[13] دارد مانند:
................
-تهیه نرم افزار
به طور کلّی در تهیه نرم افزار کتابخانه دیجیتال سه روش عمده وجود دارد:
......................
- نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال سیمرغ
سیمرغ یک شبکه مجازی بر خط[14] است که از مجموع میزبانهای سیمرغ در اینترنت (وب) تشکیل شده است. در شبکه سیمرغ امکان ارتباط اطلاعات میان میزبانها وجود دارد به همین دلیل قابلیت جستجوی همزمان در شبکه را برای مخاطبان سیمرغ فراهم می شود. به عبارت دیگر محقق یاجستجو کننده با اتصال به یکی از مراکز میزبان سیمرغ می تواندبه شکل همزمان در تمام مراکز موجود در شبکه به جستجو وبازیابی اطلاعات بپردازد. نرم افزار شامل پایگاه کتابهای فارسی،کتابهای لاتین، نشریات فارسی و لاتین، پایان نامه ها و... می باشدکه هر کدام از پایگاهها با استفاده از فیلدهای متنوع(عنوان،پدید آور ، موضوع و.....) قابل جستجو می باشد.
..................
-نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال پارس آذرخش
شرکت پارس آذرخش در تاریخ 21/8/1367 تحت شماره 11036 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران ثبت شد. این شرکت با هدف فراهم آوری و تهیه مواد کتابی و غیرکتابی و ارائه سرویس های مربوطه به کتابخانه و مراکز اسنادی کشور پا به عرصه اطلاع رسانی نهاد.
..................
- نرم افزار کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور
نرم افزار مورد استفاده در کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور ، نرم افزار پاپیروس می باشد. پاپیروس یک نرم افزارکاملاً حرفه ای است که با حمایت شرکتهای بزرگ نرم افزاری دنیا در اشاعه فرهنگ تولید سیستمهای کد باز نوشته شده و با توافقات مشخصی، ضمن حمایت های شرکت مادر، در اختیار شرکت فرارسانه مشرق زمین[15] قرار گرفته است. متخصصان این...................
کاربران کتابخانه دیجیتال
انتظارات کاربران
علم و دانش ما در مورد انتظارات خدمات کتابخانه دیجیتالی، بطور عمده بر اساس حکایت و نظرات است. اگر چه این ممکن است یک نقطه نظر محکومی باشد، حقیقت این است که نوعی از بهترین درک حرفه ای است که در زمینه اطلاعات کتابخانه صورت گرفته است اما این علاوه بر تلاش های آنهایی است که عملی که بر اساس بیشترین شواهداست را دنبال و جستجو می کنند .
...............
- راهنمایی و کمک به کاربران کتابخانه های دیجیتال
حاجی شمسایی( ١٣٨٦ ) معتقد است که یکی از فعالیت های عمده و خدمات دائمی کتابداران ، صرفه جویی در وقت خوانندگان می باشدکه حدود ٧٠ سال پیش توسط رانگاناتان در قالب چهارمین قانون معروف او مطرح شد. به همین دلیل با رواج اینترنت و با توجه به مهارت پایین کاربران در کار با نظام ها و پایگاههای اطلاعاتی و به دلیل فرصت کمی که................
- خدمات کتابخانه دیجیتال به کاربران
بطور کلّی خدمات در کتابخانه های دیجیتال را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
١. ارائه خدمات سنتی به شیوهای جدید
...............
معرفی چند نمونه کتابخانه دیجیتال
کتابخانه های دیجیتالی در ایران
کتابخانه دیجیتالی دید[16]
کتابخانه دیجیتالی مبتنی بر وب در حوزه تخصصی اموربین الملل و علوم سیاسی است و به گردآوری و سازماندهی انواع مدارکی که دارای اطلاعات مفید در زمینه امور بین الملل و علوم سیاسی می باشند می پردازد. بالغ بر ٢٢ نوع مدرک از قبیل کتاب، مقاله، تحلیل خبری، تحقیق و پژوهش، توصیف شخصیت ها، سازمان ها و مراکز، گزارش،پایان نامه، مصاحبه،...................
کتابخانه دیجیتالی تبیان[17]
مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. اکنون بالغ بر 5253 کتاب و 119 مقاله در کتابخانه دیجیتالی تبیان موجود است که از این تعداد سهم کتابخانه فارسی 1938 ، کتابخانه عربی 1957 و کتابخانه انگلیسی 1239 عنوان می باشد. امکانات جستجوی این کتابخانه به کاربر امکان می دهد در قسمت فهرست ها یا متن.............
- کتابخانه های دیجیتالی در خارج
کتابخانه دیجیتالی آمریکن مموری[18]
این طرح از سوی کتابخانه کنگره در حال اجرا است که شامل دیجیتال سازی صدها هزار منبع تاریخی و فرهنگی از مجموعه کتابخانه کنگره آمریکا می باشد. دارای مجموعه هایی است که کاربران با مراجعه به هر یک از این مجموعه ها................
منابع:
آر.کی .شارماو کی آر ویشواناتان. 1385. کتابخانه های دیجیتالی:توسعه و چالش، ،ترجمه مریم صابری ، فصلنامه کتاب 68 ،1385 ،ص 248.
اصنافی، ا. ١٣٨٤ . کتابهای الکترونیکی در کتابخانه ها.مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران : شماره ٤ ، صفحه ٤.
اطهری ،مرضیه ." آموزش کاربران کتابخانه دیجیتال".ارتباط علمی ،دوره 14 ، شماره 2 ،1388
[1] - Wasolo and Asrini
[2]. Tratitional libraries
[3].portal
[4] . Vannevar Bush
[5] . Memex
[6] thesis
[7] .dissertation
[8] . Dissertation Abstracts International
2 . Library & Information Science Abstracts (LISA
[10] . Aslib,s Index to Thesis
[11] . Iranian Information & Document Center
[12] . client
[13] . Server
[14] .online
[15] . elumedia
[16] . http://www.did.ir
[17] . http://www.tebyan.net
[18] . www.memory.loc.gov
قیمت فایل فقط 27,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های سنتی , مبانی نظری کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های سنتی , مبانی نظری کتابخانه های دیجیتال , مبانی نظری کتابخانه های سنتی , مبانی نظری , کتابخانه های دیجیتال , کتابخانه های سنتی
دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 54 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 33
مبانی نظری تحریم ها، تحریم های اقتصادی و سیاسی، تحریم های منشوری، تحریم های سازمان ملل،
قیمت فایل فقط 27,000 تومان
مبانی نظری تحریم ها، تحریم های اقتصادی و سیاسی، تحریم های منشوری، تحریم های سازمان ملل
توضیحات: 33صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
تحریم ها
مبحث اول :تعریف تحریم
گفتار اول:واژهشناسی
اصطلاح «مجازات [تحریم] اقتصادی» به اقدامات دارای خصلت اقتصادی – در مقابل دیپلماتیک یا نظامی – اطلاق میشود که دولتها برای بیان مخالفت با اقدامات دولت هدف یا واداشتن آن دولت به تغییر یک خطمشی یا رویه یا حتی ساختار حکومتی اتخاذ میکنند. با آن که مرزبندی همواره دقیق نیست و گاهی انگیزهها مختلط است[1]، تحریمهای اقتصادی
....................
گفتار دوم: مدیریت و نظارت بر تحریمها
به منظور تضمین اجرای تحریمها توسط دولتهای عضو، شورای امنیت مسئولیت بیشتری برای مدیریت و نظارت بر اجرای تحریمها بر عهده دبیرکل سازمان ملل و طیفی از نهادهای وابسته قرار داد. ماده 29 منشور اشعار میدارد که شورای امنیت میتواند هر نوع رکن فرعی را که برای انجام وظایف خود لازم بداند تأسیس نماید. اختیار بیشتر برای ایجاد ارگانهای فرعی از بند 28 دستور کار موقت شورای امنیت نیز قابل استنباط است که میگوید:
.................
بند اول:کمیته های تحریم
کمیتههای تحریم، عمومیترین نوع ارگان فرعی هستند که برای تسهیل مدیریت، نظارت و اجرای تحریمها ایجاد شدهاند. کمیتههای تحریم شامل یک نماینده از یکایک اعضای شورای امنیت میباشند و ریاست آن سالانه بین اعضا چرخشی خواهد بود. رئیس و دو معاون کمیته در آغاز هر سال انتخاب میشوند.
...................
بند دوم: پانل کارشناسان
شورای امنیت همچنین معمولاً پانل کارشناسان برای حمایت از کمیتههای تحریم تشکیل میدهد. وظیفه این پانلها ارزیابی و تحلیل بیطرفانه و مستند و ارائه توصیهها برای بهبود اجرای تحریمها میباشد. گروههای کارشناسی تحریمهای سازمان ملل هماکنون درخصوص ساحل عاج، لیبریا، کره شمالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی / اریتره، سودان، جمهوری اسلامی ایران و القاعده/ طالبان تشکیل شدهاند. اعضای این گروه کارشناسی توسط دبیرکل ضمن مشورت با کمیتههای تحریم ذیربط انتخاب میشوند.
گفتار سوم: انواع تحریم
بند اول:تحریمهای منشوری
منشور سازمان ملل متحد به ویژه در مواد 55 و 56 به روشنی به پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر... استانداردهای بالاتر زندگی، اشتغال کامل و شرایط پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی... و احترام جهانی برای رعایت حقوق بشر اشاره دارد. ماده 56 منشور ملل متحد به تعهد همه اعضا برای دستیابی به اهداف مندرج در ماده 55 اشاره میکند. ماده 62 منشور ملل متحد به شورای اقتصادی و اجتماعی، ماموریت داد توصیههایی به هدف ترویج احترام و رعایت حقوق بشر و......................
بند دوم:تحریمهای فرا منشوری
سه طرح مهم بین المللی خارج از سازمان ملل متحد از سال 1998 تا 2002 در ارتباط با موضوع تحریم ارائه شد. هدف این سه ابتکار بینالمللی ایجاد رهیافت سیاسی برای هدفمند کردن تحریمها و همزمان افزایش اثربخشی آنها بوده است. اولین..............
مبحث دوم:تحریمهای سازمان ملل
گفتار اول: تحریمهای سازمان ملل
چنانچه در مقدمه این باب ذکر شد، تدوین کنندگان منشور ملل متحد تحریمهای اقتصادی را در کنار بقیه تدابیر غیرمتضمن استفاده از زور در مواد 39 و 41 منشور پیش بینی کرده بودند[2]. اما تصمیم در مورد تحریمها میبایست فقط در صورت تهدید صلح، نقض صلح، یا عمل تجاوز اتخاذ میگردید، و هم تشخیص وجود چنین وضعیتی و هم تشخیص این که..................
گفتار دوم:مبنای تحریمهای اجباری
چنانکه گفتیم، پیش شرط تصمیم به سود تحریمهای اجباری وجود «تهدید صلح، نقض صلح، یا عمل تجاوز»، به تشخیص شورای امنیت است. در واکنش به اعلام یکجانبه استقلال توسط اقلیت سفیدپوست رودزیا این سؤال مطرح شد که.............
گفتارسوم: مدت زمان تحریمها
در ماده 41 منشور ملل متحد یا قطعنامههای آغاز کننده یا گسترش دهنده تحریمهای اجباری هیچ پیشبینی در مورد انقضاء تحریمها بعد از مدت زمان خاص یا حدوث واقعهای معین وجود ندارد. بنابراین میتوان بر این باور بود که برنامه...........................
گفتار چهارم:متابعت از تحریمها
همانطور که در بخش قبل گفتیم، متابعت از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل که براساس مواد 39 . 41 منشور ملل متحد دستور به وضع تحریمها میدهد، جنبه اجباری دارد، و قصور در اجرای تصمیم، نقض ماده 25 منشور میباشد[3]. این امر که اجرای تحریمها با تعهدی ناشی از حقوق داخلی تعارض مییابد مطابق حقوق بینالملل نمیتواند عذری برای عدم تبعیت از دستورات شورای امنیت، یا معاف دارنده از تعهد مقرر در ماده 25 باشد[4].
..................
گفتار پنجم:اجرای قهری تحریمها
ماده 41 منشور حاوی هیچ پیشبینی در مورد اجرای تحریمهای وضع شده توسط شورای امنیت نیست. برداشت اولیه تدوین کنندگان منشور ظاهراً این بوده است که در صورتی که به نظر شورای امنیت، تحریمهای اقتصادی و دیپلماتیک شکست بخورد، اقدام نظامی «برای حفظ یا اعاده صلح و امنیت بینالمللی» ممکن است وفق ماده 42 توسط شورای امنیت..................
گفتار ششم:معافیتهای عمومی از تحریمهای اجباری
با آن که ماده 41 منشور ملل متحد محدودیتهایی بر تحریمهایی که شورای امنیت میتواند وضع کند نمینهد، با افزایش استفاده از تحریمها وارد ساختن برخی معافیتها جنبه عرفی یافته است. رایجترین معافیتها عبارتند از عرضه و تأمین...............
منابع و مآخذ
الف)فارسی
آرتور اس.ربر، فرهنگ روان شناسی؛ ترجمه: یوسف کریمی،تهران،انتشارات رشد،1390
آسبیورن ایده و دیگران، حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترجمه: اردشیر امیر ارجمند، تهران، انتشارات مجد، 1389
ایوانر، گراهام و نونام، جفری، فرهنگ روابط بین الملل. ترجمه حمیرا مشیرزاده و حسین شریفی طرازکوهی، نشر میزان، تهران1381
[1] . مثلاً کشتکاران داخلی پسته، یکی از محصولات صادراتی مهم ایران در میان قویترین طرفداران استمرار تحریمهای ایران توسط ایالات متحده در دهه 1980 قرار داشتند.
[2] . مندرجات ماده 41 در بخش ب (3) از فصل هشتم طرحهای دمبارتن اوکس برای تأسیس سازمانی عام، که بطور آزمایشی مورد مواافقت آمریکا، انگلیس، شوروری و چین در سال 1944 قرار گرفته بود درج شده بود. این طرحها تقریباً بدون هیچ بحثی در کنفرانس سانفنسیسکو به تصویب رسید. نک:
Ruth B. Russell, A History of the United Nations Charter: The Role of the United States, 1940 – 1945, 675 – 676 (1958); Documents of the United Nations Conference on International Organization, San Francisco, 1945, Vol. XI, at 20 (UNCIO 1045).
[3] . دولتهایی که «با مشکلات اقتصادی خاصی» ناشی از وضع تحریمها مواجه میشوند، مطابق ماده 50 منشور حق دارند تجارت با دولت هدف تحریمها را ادامه دهند یا در صورت مشقت کمک اقتصادی خارجی دریافت دارند. رامبیا، و آنگولا و موزامبیک بعد از استقلال، در قضیه ودزیا منافعی به موجب ماده 50 دریافت داشتند.
[4] . نک. ماده 27 کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات:
هیچ یک از طرفهای معاهده نمیتواند برای توجیه عدم اجرای معاهده به مقررات حقوق داخلی خود استناد کند، ... همچنین به عنوان نمونه نک.:
Treatment of Polish Nationals and Other Persons of Polish Origin or Speech in Danzig Territory (Advisory Opinion), P.C.I.J. Ser. A/B, No. 44 at 22 (1932).
برای ملاحظه رأی یک دادگاه استیناف آمریکا مبنی بر این که تعهد به رعایت تصمیم شورای امنیت به موجب ماده 41 در حکم تعهد به رعایت یک معاهده است نک. پرونده دیگر علیه شولتز که کمی بعد مورد بحث قرار خواهد گرفت.
قیمت فایل فقط 27,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری تحریم ها، تحریم های اقتصادی و سیاسی، تحریم های منشوری، تحریم های سازمان ملل , مبانی نظری تحریم ها، تحریم های اقتصادی و سیاسی، تحریم های منشوری، تحریم های سازمان ملل، , مبانی نظری تحریم ها، تحریم های اقتصادی و سیاسی , مبانی نظری تحریم های منشوری، تحریم های سازمان ملل، , مبانی نظری , تحریم ها , تحریم های اقتصادی و سیاسی , تحریم های منشوری , تحریم های سازمان ملل
دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 80 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 32
مبانی نظری تحریم و حق سلامتی در حقوق بین الملل
قیمت فایل فقط 27,000 تومان
مبانی نظری تحریم و حق سلامتی در حقوق بین الملل
توضیحات: 32صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
تحریم و حق سلامتی در حقوق بین الملل
مبحث اول- بررسی مفهوم تحریم
گفتاراول:واژهشناسی
تحریم اقتصادی را می توان تدابیر قهرآمیز اقتصادی علیه یک کشور یا چند کشور به منظور ایجاد تغییر در سیاست های کشور مورد هدف تحریم و یا دست کم بازگو کننده ی نظریات کشور تعریف نمود. به عبارت دیگر تحریم کننده در مقابل تحریم شونده اقتصادی از اقدام سلبی در قطع و روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر بر می خیزد. در واقع امروزه از تحریم اقتصادی به عنوان ابزاری در جهت نیل به اهداف سیاست خارجی از سوی کشورهای دیگر می توان یاد نمود. هدف کشور تحریم کننده تحریف روابط اقتصادی کشور تحریم شونده از طریق کاهش سطح تجارت بی نالمللی آن کشورمی باشد[1]
.............
گفتار دوم:مبنای حقوق بشری تحریمهای شورای امنیت
تمامی ابتکارات مقرر بر تأثیر تحریمها بر شهروندان عادی کشورهای تحت تحریم موضوعات خود را بر اثرات منفی تحریمها به جنبههای "انساندوستانه" آن محدود کردهاند. این ابتکارات به نوعی اثرات منفی تحریمها بر "حقوق بشر" شهروندان کشورهای تحت تحریم را مورد غفلت قرار دادهاند.
................
مبحث دوم:تحریم و حقوق بشر
گفتار اول: اسناد و نهادهای حقوق بشر و تحریم
همچنان که در بخش پیشین ذکر شد، افزایش اعمال تحریم توسط شورای امنیت بهویژه تحریمهای همهجانبه علیه چند کشور و بروز عوارض جانبی منفی بر شهروندان عادی این کشورها موضوع انطباق این تحریمها با حقوق بشر و اسناد حقوق بشری را مورد سئوال قرار داده است. در این بخش به موضوع اسناد حقوق بشری و تحریم پرداخته میشود.
الف) اعلامیه جهانی حقوق بشر: در حالی که تمامی بندهای این اعلامیه بهعنوان یکی از اسناد اصلی حقوق بشری باید در اعمال تحریم مورد توجه قرار گیرد، برخی از اصول این اعلامیه در ارتباط با تحریمها اهمیت ویژهای دارند. این اصول...................
گفتار دوم:اصول حقوق بشر دوستانه
سازوکار تحریم که در دوران جنگ یا در نتیجه یک جنگ اعمال میشود تحت اصول حقوق بشردوستانه قرار میگیرد. براساس حقوق بشردوستانه مردمان غیرنظامی باید تا حد امکان از صدمات جنگ در امان باشند. کنوانسیون های ژنو اصول متعددی را در ارتباط با اعمال تحریمها در بر دارند. به عنوان مثال، کنوانسیونهای ژنو عبور آزادانه امکانات پزشکی و وسایل....................
گفتار سوم:تأثیر تحریم بر شهروندان
همانگونه که توسط آژانسهای سازمان ملل، سازمانهای غیردولتی، سازمانهای حقوق بشری و بشردوستانه به طور مستند ذکر گردید، تحریمها در عراق موجب فاجعه بشری قابل مقایسه با بدترین فجایع دهههای گذشته شد. مناقشه زیادی در ارتباط با تعداد دقیق مرگ ناشی از تحریمها وجود دارد که از نیم میلیون تا یکونیم میلیون که اکثریت را کودکان تشکیل میدهند برآورد شده است.
...................
گفتار چهارم: نظرات نهادهای حقوق بشری (تحلیل موردی تحریم عراق)
اعتراض به تحریمهای عراق از همه جوانب انجام گرفت. دبیر کل وقت سازمان ملل در خط مقدم این اعتراضها قرار داشت که اتهامات جدی علیه سازوکار تحریم در گزارش خود به شورای امنیت در تاریخ 10 مارس 2000 وارد ساخت. دو هفته بعد دبیرکل اظهار داشت: "شورای امنیت باید پیگیر فرصتی برای کاهش آلام مردم عادی باشد که در نهایت هدف اصلی تحریم ها نیستند".[2]
...............
مبحث دوم:حق بر سلامتی در حقوق بین الملل
حق سلامتی از موضوعات نوظهور در حقوق نیست، اما با پیشرفت علم و گشوده شدن عرصههای جدید این مسئله پیوسته وارد چالشهای جدیدی میشود. از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیونهای چهارگانه ژنو تاکنون مباحث عمدهای در زمینه اخلاق زیستی و حقوق بیماران مطرح شده است که میتواند بیانگر حساسیت و ضرورت توجه ویژه و مداوم به حق سلامت باشد. در سالهای اخیر، توجه فزایندهای به حق سلامت شده است.
................
گفتار اول: حق بر سلامتی و حقوق بشر
بنداول:ارتباط حق سلامتی با حقوق بشر
حق بر سلامتی یکی از حقوق بشری است که برای استیفای سایر حقوق بشری نیز ضروری قلمداد میشود.
در مقدمه اساسنامه سازمان بهداشت جهانی حق هر انسان برای دسترسی به بالاترین سطح ممکن سلامتی به رسمیت شناخته شدهاست.[3]
................
بند دوم:مفهوم و قلمرو حقوق بشری حق بر سلامتی
هرچند که مفهوم حق بر سلامتی در بین عموم مردم ممکن است با مراقبتهای درمانی و بهداشتی همراه باشد، اما حق بر سلامت مفهوم و گستره ای فراتر از این مفهوم می تواند داشته باشد و ممکن است شامل سطح وسیعی از عوامل و ابعادی باشد که برای داشتن زندگی سالم، ما را کمک نماید؛ لذا برای پی بردن به گستره مفهومی، قلمرو و محتوای حق بر سلامتی، لازم است نگاهی به اسناد بین المللی مربوط به این حق بیاندازیم.شناسایی جهانی حق بر سلامت به معنای روشن بودن مفهوم و محتوی این حق به طور کامل نیست و در واقع تبیین حق بر سلامت کاری بسیار دشوار و پیچیده است.عوامل مهمی که باعث دشواری ارائه تعریف جامعی از حق بر سلامتی می گردد، عبارتند از:
...............
گفتار دوم: جایگاه حق بر سلامت در اسناد بین المللی حقوق بشر
بسیاری از اسناد بین المللی، منطقه ای و ملی حقوق بشری، حق بر سلامتی را به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری به.................
بند اول: ماده 55 منشور سازمان ملل متحد
در ماده 55 منشور سازمان به طور ضمنی به مسأله حق بر سلامتی اشاره شده است. در این ماده سازمان ملل را موظف به ارتقای استانداردهای بالاتر زندگی و پیدا نمودن راهکارهای مناسب در جهت ارتقای این حق نموده است.
..................
....................
بند ششم: سازمان بهداشت جهانی و راهبرد جهانی سلامتی برای همه
سازمان بهداشت جهانی که در سال 1948 به عنوان اولین آژانس تخصصی ملل متحد تأسیس گردید[4] نقشی کلیدی در تهیه و پیش نویس مقررات مربوط به حق سلامتی و به ویژه ماده 12 میثاق داشته است. با این که این سازمان در زمره نها دهای حقوق بشری محسوب نمی شود، اما فعالیت ها و بیانیه های آن در استخراج عناصر سازنده حق بر سلامتی بسیار.....................
منابع و مآخذ
الف)فارسی
آرتور اس.ربر، فرهنگ روان شناسی؛ ترجمه: یوسف کریمی،تهران،انتشارات رشد،1390
آسبیورن ایده و دیگران، حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترجمه: اردشیر امیر ارجمند، تهران، انتشارات مجد، 1389
ایوانر، گراهام و نونام، جفری، فرهنگ روابط بین الملل. ترجمه حمیرا مشیرزاده و حسین شریفی طرازکوهی، نشر میزان، تهران1381
......................
[1] زهرانی، مصطفی، نظریه تحریم اقتصادی. انتشارات وزارت امور خارجه، تهران.1376،ص140
[2]. Press Release SG/SM/7338 (24 March 2000).
[3] Right to health. Answers.com. Encyclopedia of Public Health, The Gale Group, Inc, 2002. http://www.answers.com/topic/right-to-health, accessed April 15, 2009.
[4] آسبیورن ایده و دیگران، حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترجمه: اردشیر امیر ارجمند، تهران، انتشارات مجد، 1389،ص 173
قیمت فایل فقط 27,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری تحریم و حق سلامتی در حقوق بین الملل , مبانی نظری تحریم و حق سلامتی در حقوق بین الملل , مبانی نظری , تحریم و حق سلامتی در حقوق بین الملل
دسته: علوم انسانی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 93 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26
مبانی نظری اجرای تحریم ها بر جنبه های مختلف حق بر سلامتی
قیمت فایل فقط 20,000 تومان
مبانی نظری اجرای تحریم ها بر جنبه های مختلف حق بر سلامتی
توضیحات: 26صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
وضعیت حق بر سلامتی در سایه تحریم
مبحث اول: عدم موقیت درتحریمها(شکست یک آرمان بینالمللی)
در این مبحث قصد داریم به بررسی تاثیر تحریم ها بر عموم مردم و از جمله به بحث سلامتی آنها بپردازیم؛چرا که معتقدیم علی رغم اهداف تحریم که متوجه دولتها باید باشد،بیشتر عموم ملت از این نظام تحریمی متضرر میگردند.
در جامعه بینالمللی همه کشورها به یکسان، تابع مقررات حقوق بینالملل و نظم عمومی بینالمللی نیستند به همین جهت در اساسنامه سازمانهای بینالمللی و منشور سازمان ملل متحد برای مطیع کردن کشورهای متجاوز از حربههای گوناگون منجمله تحریمهای اقتصادی استفاده میشود که در ماده 41 منشور سازمان ملل شاهد تجلی تنوع این موارد هستیم. معهذا هنوز هم عدهای تحریم اقتصادی را از مهمترین ابزارهای سیاست خارجی تلقی مینمایند. برخی نیز بر این باورند که تحریم اقتصادی جایگزینی مناسب برای ضمانت اجراهای نظامی است.
..................
گفتار اول: اهمیت تحریم در روابط بینالملل
تحریمهای بینالمللی به اقدامات دسته جمعی علیه کشور یا کشورهایی گفته میشود که قوانین بینالمللی را نقض یا تهدید به نقض میکنند. معمولاً تحریمها شامل اقدامات سیاسی، اقتصادی یا نظامی میباشد که هدف از اعمال آنها وادار نمودن کشور ناقض قوانین به اجرای آن میباشد.
..............
گفتار دوم:رژیم تحریمها
پایهگذاران سازمان ملل در سال 1945 با توجه به نواقصی جامعه ملل در مورد اعمال تحریم تلاش کردند تا قدرت تصمیمگیری در خصوص مسئله حفظ صلح و امنیت بینالمللی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد متمرکز نمایند. بدین ترتیب مطابق ماده 39 منشور تشخیص تهدید علیه صلح، نقض صلح یا تجاوز صرفاً در صلاحیت شورای امنیت قرار گرفت.
.......................
گفتار سوم: توجه به وجهه اخلاقی تحریمها[1]
تحریمهای اقتصادی در حال حاضر علیه دولتهایی که هنجارها یا نرمهای بینالمللی را رعایت نمیکنند اعمال میشود از جمله در رودزیا و آفریقای جنوبی بخاطر استمرار نظام آپارتاید و تحریمهای تجاری علیه صربستان که عکسالعمل جامعه بینالمللی بخاطر تشدید جنگ داخلی یوگسلاوی سابق بود. جالب اینکه وقتی در سال 1930 ژوزف استالین بزرگترین قتل عام تاریخ را با کشتن حدود 20میلیون تن از شهروندانش مرتکب شد جامعه بینالمللی آن روز به این مسئله بعنوان یک موضوع داخلی نگریست.
گفتار چهارم: ضابطه حقوق بشری بودن اعمال تحریمها
این اصل به معنی رعایت اصول و مبانی حقوق بشری در اعمال تحریمهای اقتصادی میباشد. برخی از مصادیق این اصل در ماده 2 کنوانسیون سوم ژنو 1949 احصاء شده است که عبارتند از : بهداشت و درمان، محل مناسب برای سکنی و زندگی، تغذیه مناسب، دسترسی به آب سالم آشامیدنی، حق انجام مراسم مذهبی، آموزش، وزرش و تفریح و فعالیت فکری. لذا..............................
گفتار پنجم: ارزیابی تحریمها در عمل
به طور معمول سازوکارهای عملی تحریمهای اقتصادی و مسائلی که ممکن است در رسیدن به اهداف تحریم یا شکست آن مؤثر باشند با توجه به پیچیده بودن و تنوع عوامل موثر در آن، برای کسانی که تحریم اقتصادی را راهکار میدانند و اعمال میکنند نمیتواند همیشه قضاوت درستی در مورد نتیجه آن داشته باشند. بنابراین امکان دارد اظهارات سیاستمداران و یا دولتمردان تحریم کننده یا تحریم شونده صحت نداشته و گمراه کننده باشد چرا که اغلب خود آنها نیز درک درستی از نتیجه تحریم نداشته و بصورت قطعی نمیتوانند آثار آن را پیشبینی نمایند.
................
مبحث دوم:تاثیر تحریم ها بر حق سلامتی و راهکارهای مقابله با آنها
گفتار اول :تاثیر بر تأمین دارو و تجهیزات پزشکی
در ایران نظام ارائة مراقبت های بهداشتی اولیه در چند دهة اخیر توسعة « قابل توجهی یافته اما لازم است در قالب برنامة اصلاحات در نظام سلامت کشور در جهت کاهش نابرابری های مربوط به خدمات بهداشتی درمانی قدم های اساسی برداشته شود. تحریم ها بر نظام درمان کشور که شامل تأمین دارو و تجهیزات پزشکی است اثر منفی گذاشته است. در بسیاری از موارد،مانعی بر ورود داروهای خاص شده و هم چنین موجب کندی ورود دارو و تجهیزات، ورود داروهای تقلبی و بی کیفیت و افزایش قیمت بقیة داروها شده
..............
گفتار دوم: تاثیربر امنیت غذایی
در پی مشکلات ناشی از نقل و انتقال پول به دلیل تحریم ها و عدم واردات کنجاله که پس از روغن کشی از دانه های روغنی مثل سویا به دست می آید، قیمت گوشت، مرغ و مواد لبنی به طرز محسوسی افزایش یافت. گرانی کالاهای اساسی و پروتئینی مثل گوشت مرغ باعث کمبود مواد غذایی مورد نیاز متابولیسم انسان می شود که نتیجة آن ناتوانی.................
منابع و مآخذ
الف)فارسی
آرتور اس.ربر، فرهنگ روان شناسی؛ ترجمه: یوسف کریمی،تهران،انتشارات رشد،1390
آسبیورن ایده و دیگران، حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ترجمه: اردشیر امیر ارجمند، تهران، انتشارات مجد، 1389
ایوانر، گراهام و نونام، جفری، فرهنگ روابط بین الملل. ترجمه حمیرا مشیرزاده و حسین شریفی طرازکوهی، نشر میزان، تهران1381
......................
[1] - The Morality of sanctions
قیمت فایل فقط 20,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری وضعیت حق بر سلامتی در سایه تحریم , مبانی نظری اجرای تحریم ها بر جنبه های مختلف حق بر سلامتی , مبانی نظری اجرای تحریم ها , مبانی نظری جنبه های مختلف حق بر سلامتی , مبانی نظری اجرای تحریم ها بر جنبه های مختلف حق بر سلامتی
دسته: علوم انسانی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 43 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 29
مبانی نظری مفهوم فرهنگ ،فرهنگ، فرهنگ سازمانی
قیمت فایل فقط 20,000 تومان
مبانی نظری مفهوم فرهنگ ،فرهنگ، فرهنگ سازمانی
توضیحات: 29صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
مفهوم فرهنگ
فرهنگ واژهای است که علمای علم اجتماع و پژوهشگران رشته مردمشناسی آن را به کار میبرند و این واژه از گسترش وسیعی برخوردار است و آنچنان مفید واقع شده که آن را در سایر علوم اجتماعی نیز به کار میبرند. فرهنگ در قالب بحث تخصصی خود در حدود اواسط قرن نوزدهم در نوشتههای علمای مردمشناسی پدیدار شد و کاربرد علمی کلمه فرهنگ در اواخر قرن مذکور توسط تایلر (1917ـ1832) مردمشناس انگلیسی صورت گرفت. یکی از مبانی اساسی علوم
...................
تعریف فرهنگ
فرهنگ در زبان فارسی معانی مختلفی دارد که مهمترین آنها ادب، تربیت، دانش، مجموعه آداب و رسوم، علوم، معارف و هنرهای یک جامعه است. از دیدگاه علمی تعاریف متعدد و متنوعی از فرهنگ ارائه گردیده که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
در فرهنگ فارسی عمید، فرهنگ عبارت است از دانش، ادب، علم، معرفت، تعلیم و تربیت، آثار علمی و ادبی یک قوم یا ملت.
................
- ویژگیهای فرهنگ
با بررسیهای زیادی که از فرهنگهای مختلف به عمل آمده، چنین به نظر میآید که علیرغم تفاوتهای موجود، همه فرهنگها دارای ویژگیهایی هستند که تعدادی از آنها را میتوان به شرح زیر معرفی کرد:
فرهنگ آموختنی است. فرهنگ خصوصیتی غریزی است و ذاتی نیست. فرهنگ نظامی است که پس از زاده شدن انسان در سراسر زندگی آموخته میشود.
................
- مفهوم فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمانی موضوعی است که بهتازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. فرهنگ از دیرباز برای شرح کیفیت زندگی جامعه انسانی به کار برده میشود. ولی درباره فرهنگ سازمانی آنچه مربوط به کار و رفتار مردمان در سازمان است کمتر سخن گفته شده است.
..................
- تعریف فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمانی عبارت است از ارزشهای اصلی، مفروضات، تفسیرات در رویکردهایی که ویژگیهای یک سازمان را مشخص میکند که در 4 گونه فرهنگ سازمانی نمایان میشود. این چهار گونه شامل قومی، ویژه سالاری و بازار، سلسله مراتب میباشند (کوئین، 1999،).
...................
- ویژگیهای فرهنگ سازمانی
در صورتیکه فرهنگ را سیستمی از استنباط مشترک اعضاء نسبت به یک سازمان بدانیم، یک سیستم از مجموعهای از ویژگیهای اصلی تشکیل شده است که سازمان به آنها ارج مینهد یا برای آنها ارزش قائل است. این 10 ویژگی عبارتند از:
خلاقیت فردی: میزان مسئولیت، آزادی عمل و استقلالی که افراد دارند.
ریسکپذیری: میزانی که افراد تشویق میشوند تا ابتکار عمل به خرج دهند، دست به کارهای مخاطرهآمیز بزنند و بلند پروازی کنند.
......................
- گونه شناسی فرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان
گونه شناسی هریسون/هندی
در سال 1978 هندی، ایدههای هریسون را به کار گرفت و 4 گونه فرهنگ را در اشکال ساده توصیف کرد. او به جای فرهنگهای حمایتی و موفقیتی که هریسون شناسایی کرده بود، فرهنگهای وظیفه و شخص را به کار برد.
فرهنگ قدرت (تارعنکبوتی)
فرهنگ نقش (معبد یونانی)
فرهنگ وظیفه (شبکهای)
فرهنگ شخص (خوشهای) (جعفری، 1383).
...................
- دیدگاه شاین
..................
دیدگاه شولز
............
دیدگاه کویین و مک گرد
..............
دیدگاه کوئین
.................
- عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمان از دو لایه اصلی تشکیل شده است. نخستین لایه،( ارزشها و باورها) لایهای است که نمایشگر نمادهای ملموس مانند طرز پوشش، رفتار، مراسم، تشریفات، اسطورهها و افسانههاست. لایه دیگر فرهنگ سازمانی، لایه پایهای و یا شالوده اساسی فرهنگ سازمان است که به ارزشهای زیربنایی، مفروضات، باورها و فرآیندهای فکری افراد و گروههای سازمانی اشاره دارد. این لایه در واقع فرهنگ راستین سازمان را تشکیل میدهد. عوامل تشکیلدهنده فرهنگ سازمان عبارت اند از : هنجارها ، سنتها و تشریفات ، و مفروضات .
...............
-چگونگی شکلگیری و تداوم فرهنگ سازمانی
معمولاً، هر سازمان ابتدا بهصورت یک واحد کوچک تأ سیس میشود. در شروع فعالیت سازمان، فرهنگ در آن با توجه به عوامل مختلفی بهسرعت شکل میگیرد. شکلگیری فرهنگ بستگی دارد به دلایل به وجود آمدن سازمان و جایگاه آن..................
- فرهنگ و فناوری
یکی از مسائل اساسی در توسعه فناوری در هر جامعهای، ایجاد پیش زمنیههای مناسب فکری و فرهنگی برای پذیرش آگاهانه و مطابق با نیاز آن فناوری است. رویکرد فرهنگ سازی برای کاربری و توسعه فناوری نه تنها از بعد عمومی جای تامل و کار بسیار دارد بلکه از جنبه مدیریت کلان جامعه نیز نیازمند توجه و فراگیری و توسعه است. چرا که در عصر فناوری اطلاعات چهارچوب فرهنگها مبتنی بر الگوهای تعاملی شکل میگیرد و میتوان آن را از بعد بالا به پایین و پایین به بالا بررسی کرد (رحیم نیا و علیزاده، 1387).
.............
منابع:
برن، تیمکوف ـ آگ (1375). زمینه جامعهشناسی. ترجمه: آریانپور. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات شرکت سهامی ـ کتابهای جیبی.
جعفری، محمدتقی.(1383). فرهنگ پیشرو و پیشرو. چاپ اول. تهران: انتشاراتم علمی و فرهنگی. صص 15-18.
...................
...................
قیمت فایل فقط 20,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری مفهوم فرهنگ ،فرهنگ، فرهنگ سازمانی , مبانی نظری مفهوم فرهنگ ،فرهنگ، فرهنگ سازمانی , مبانی نظری مفهوم فرهنگ , مبانی نظری فرهنگ، فرهنگ سازمانی , مبانی نظری , مفهوم فرهنگ , فرهنگ، , فرهنگ سازمانی