دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

مبانی نظری تیپ شخصیتی A ، نظریه­ تیپ­ شناسی

مبانی نظری تیپ شخصیتی A ، نظریه­ تیپ­ شناسی

مبانی نظری تیپ شخصیتی A ، نظریه­ تیپ­ شناسیدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 95 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 39

مبانی نظری تیپ شخصیتی A

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری تیپ شخصیتی A ، نظریه­ تیپ­ شناسی

توضیحات: 39صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مقدمه:

همه­ی افراد دارای شخصیت می­باشند و شخصیت در تعیین میزان موفقیت، خشنودی و رضایت خاطر در زندگی به فرد کمک می­کند. هر چیزی که فرد به دست آورد یا انتظار دارد به دست آورد (خواه شغل خوب،همسر دلخواه و حتی سلامت روح و جسم) تحت تأثیر شخصیت فرد و شخصیت کسانی که با آن­ها در تعامل هستند، می­باشد. البته سعی در جمع­بندی کردن مجموعه­ای از ویژگی­های شخصیت یک نفر با استفاده از واژه­های مبهمی همچون عالی و وحشتناک کار چندان دشواری نیست، ولی شخصیت آنقدر پیچیده است که نمی­توان آن را به این سادگی توصیف کرد؛ چرا که انسان­ها در موقعیت­های مختلف و در ارتباط با افراد متفاوت، بسیار پیچیده و تغییر پذیرند و حتی عده­ای معتقدند برای تعیین شخصیت نمی­توان از هیچ آزمونی استفاده کرد چرا که هر کسی خود را بهتر از دیگری می­شناسد.

به منظور ارائه­ی تعریف دقیق­تری از شخصیت می­توان به ریشه­ی این کلمه توجه کرد. شخصیت از واژه­ی لاتین پرسونا گرفته شده که به نقابی اشاره دارد که هنرپیشه­ها در نمایش استفاده می­کردند. به راحتی می­توان درک کرد، چگونه پرسونا به ظاهر بیرونی که به اطرافیان خود نشان می­دهیم اشاره دارد. بر این اساس ممکن است برداشت شود که شخصیت تنها به ویژگی­های بیرونی اشاره دارد، در حالی که قطعاً هنگامی که از شخصیت سخن می­گوئیم، به چیزی بیش از ویژگی­های بیرونی اشاره داریم، در واقع این واژه تعداد زیادی از خصوصیات ذهنی، اجتماعی و هیجانی را در بر می­گیرد. البته باید توجه داشت که شخصیت به ویژگی­های با دوام اشاره دارد. یعنی اگر چه شخصیت انعطاف­پذیر است ولی به طور کلی در مقابل تغییرات ناگهانی مقاوم است. به بیان دیگر، شخصیت مجموعه­ای از ویژگی­ها بادوام و منحصر به فرد است که امکان دارد در پاسخ به موقعیت­های مختلف تغییر کند (آلن و شولتز، 2005).

طبق تعریف دیگری، شخصیت مجموعه­ای از ویژگی­های جسمی، روانی و رفتاری معرفی شده است، بنابراین عوامل به وجود آورنده این ویژگی­ها، عوامل به وجودآورنده­ی شخصیت نیز هستند. دسته­ی اول (ویژگی­های جسمی) ساخته­ی وراثت و دسته­ی دوم و سوم (ویژگی­های روانی و رفتاری) زاییده­ی عوامل اجتماعی یا محیط است. تعیین اینکه کدام یک از این دو عامل نقش مهم­تری در ایجاد شخصیت دارند کار غیرممکنی است، اما بدیهی است که شخصیت هر فرد حاصل تعامل و تأثیر متقابل هر دو عامل است (کریمی، 1385).

...........

نظریه­ی تیپ­شناسی

پیش از آنکه بتوانیم شخصیت را شرح دهیم و یا اندازه­گیری کنیم، لازم است الگویی بسازیم که بتوانیم به کمک آن شخصیت را نمایش دهیم؛ ضمناً نیاز به مفاهیمی داریم که بتوانیم جنبه­های مختلف الگو را تشریح نمائیم. یونانیان باستان از نظریه­ی سرشت استفاده کرده و افراد را به چهار نوع مزاج دموی، بلغمی، سوداوی

...............

تیپ A

یکی از مشهورترین الگوهای شخصیتی- رفتاری که از سال 1952 تاکنون در متون روان­شناسی و روان­پزشکی مطرح شده و مورد توجه فراوان قرار گرفته است، الگوی شخصیتی"A" می­باشد. در سال 1959 دو متخصص قلب به نام­های فریدمن و روزنمن مشاهده کردند که مردان و زنانی که دارای ویژگی­هایی از قبیل

.............

رفتار نوع A و سلامت بدن

در پاسخ به این سوال که سلامت افراد با الگوهای رفتاری آنان چه ارتباطی دارد، دانشمندان از دو رویکرد استفاده کرده­اند. اول، بعضی پژوهش­ها به بررسی این موضوع پرداخته­اند که آیا افراد نوع A بیش از افراد نوع B در معرض خطر ابتلا به بیماری­های مختلف قرار دارند. برای مثال، نتایج پژوهشی نشان داد افراد نوع A مشکلات تنفسی مانند آسم و سرفه­های مکرر، و نشانه­های بیماری­های دستگاه گوارش مانند زخم، سوء هاضمه و تهوع را به میزان بیشتری گزارش کرده اند (وودز و برنز، 1984). اگرچه بعضی پژ

.................

«هیجان کشنده­»ی افراد نوع A

همان گونه که گفته شد، الگوی رفتاری نوع A شامل سه جزء است. در پاسخ به این سوال که کدام یک از این اجزاء بیش از دیگری آسیب رسان است، ویلیامز و برفوت(1988) معتقد هستند که جزء عصبانیت/ خصومت مهم­ترین عامل است. در یکی از چندین پژوهشی که از این نظریه حمایت کرده است، سابقة 255 مرد مورد بررسی قرار گرفتاین مردان پزشکانی بودند که در زمان دانشجویی، 25 سال پیش از آن تاریخ، آزمونی فیزیولوژیکی را که شامل سنجش خصومت نیز بود، انجام داده بودند. میزان ابتلا به بیماری عروق کرونر

...........

عوامل زیستی روانی اجتماعی در رفتار نوع A

در پاسخ به این سوال که آیا عوامل روانی و زیستی در ایجاد الگوی رفتار نوع A مؤثرند، نتایج پژوهش­ها درباره­ی دوقلوهای یک تخمی و دوتخمی، نشان دهنده­ی نقش ارث در ایجاد خلق و خو و رفتار نوع A است. دوقلوهای یک تخمی از نظر خلق و خو، الگوهای رفتاری و واکنش در مقابل استرس، بیش از دوقلوهای دوتخمی به هم شباهت دارند(کارملی، روزنمن و چسنی، 1987؛ پدرسون و همکاران، 1989).

.............

خصومت و تیپ A

نظریه­پردازان روان پویشی معتقدند که جلوگیری از نشان دادن خصومت علت اصلی شخصیت پرتنش است. مطالعات نیز حاکی از آن هستند که افراد پرتنش به ویژه نسبت به خصومت حساس­اند و با افزایش فشارخون و خشم به تهدید پاسخ می­دهند. همچنین فرصت­هایی که خصومت را تخلیه می­کنند، فشارخون را پایین می­آورند.

...........

درماندگی و تیپ A

درماندگی یکی از مؤلفه­های شاخص تیپ A نیست، ولی می­تواند ارتباط زیاد با آن داشته باشد. افراد کمی جاه طلب و رقابت جوهستند و احساس فوریت زمانی می­کنند، ممکن است در موقعیت­های بیشتری که ناکامی، شکست و درماندگی را تولید می­کنند. شکل 3-2 این رابطه را به خوبی نشان می­دهد.

............

تیپ A و کنترل

افراد تیپ A از افراد نقطه مقابل شان، یعنی تیپ B نیاز بیشتری به کنترل محیطی دارند. افراد تیپ A انتظار کنترل بیشتری از افراد تیپ B ندارند (گلاس، 1977). الگوی رفتاری تیپ A به خاطر میل به کنترل بیشتر،

.............

نظریه یادگیری اجتماعی شناختی در رابطه با تیپ شخصیتی رفتاری A

کارهای مقدماتی که در مورد شخصیت صورت گرفته نشان می­دهد که ساخت­های شخصیت تیپ A تحت تأثیر روابط والدین با کودک است و در واقع والدین با رفتارهایی که از خودشان می­دهند، کودکان خود را در جهت شخصیت تیپ A سوق می­دهند. یکی از مواردی که در ساخت شخصیت افراد دخالت دارد، یادگیری اجتماعی و مشاهداتی است که آن­ها در طی دوران زندگی با آن مواجهه بوده­اند. کارهای مقدماتی نشان می­دهد والدینی که انتظار بالایی از بچه­های خود دارند از آن­ها تیپ شخصیتی- رفتاری A می­سازند. چنان که سیمپسون و بک گرین (1986، به نقل از کلانتر، 1377)

...........

منابع

ابراهیمی سرین دیزج، زهره، اسماعیل پور، خلیل و باباپورخیرالدین، جلیل (1389). رابطه ابعاد شخصیت هگزاکو با تیپ شخصیتی C در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، سال سوم، شماره 9، صفحات 26-13.

ابوالقاسمی، عباس و کیامرثی، آذر (1388). برسی رابطه نارسایی­های شناختی و فراشناخت. فصلنامه تازه های علوم شناختی، 11(1): 15-8.

..........

............

Abolfathi Momtaz, Y., Tengku Aizan, H., & Rahimah, I. (2014). Smoking and cognitive function. Alzheimer's & Dementia, 10(4): P748.

Acton, GS. (2008). Measurement of impulsivity in a hierarchical model of personality traits: Implications forsubstance use. Subst Use Misuse, 38(1): 67-83.

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری تیپ شخصیتی A ، نظریه­ تیپ­ شناسی , مبانی نظری تیپ شخصیتی A , مبانی نظری , تیپ شخصیتی A , مبانی نظری تیپ شخصیتی A , مبانی نظری تیپ شخصیتیA ،نظریه­ ی تیپ­ شناسی

مبانی نظری حساسیت اضطرابی ، ابعاد حساسیت اضطرابی

مبانی نظری حساسیت اضطرابی ، ابعاد حساسیت اضطرابی

مبانی نظری حساسیت اضطرابی ، ابعاد حساسیت اضطرابیدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 57 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 24

مبانی نظری حساسیت اضطرابی،ابعاد حساسیت اضطرابی

 

 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

مبانی نظری حساسیت اضطرابی ، ابعاد حساسیت اضطرابی

توضیحات: 24 صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مقدمه:

حساسیت اضطرابی یکی از صفت هایی است که با اختلال روان تنی رابطه دارد. این سازه اضطرابی توجه گسترده­ای را در پیشینه مطالعاتی اختلالات اضطرابی به خود اختصاص داده است. نظریه انتظار (ریس[1]، 1991) و نظریه­های آسیب شناسی معاصر در زمینه­ی اختلال­های اضطرابی مطرح کرده­اند که ترس از اضطراب (مانند حساسیت اضطرابی) در ایجاد و حفظ این اختلال­ها دارای نقش مهمی است (اسمیت[2]، کوهو[3]، میشل[4]، رینالدز[5]، مک فیرسون[6] و همکاران، 2010).

...............

تعریف حساسیت اضطرابی

از جمله تعاریفی که از حساسیت اضطرابی بیان شده است می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

-       حساسیت اضطرابی به ترس از احساسات مرتبط با اضطراب یا نشانه­های اضطرابی اشاره دارد و از این تصور ناشی می­شود که این نشانه ها پیامدهای بالقوه آسیب­زای جسمانی، روان شناختی و اجتماعی دارند (ریس و مک نالی[7]، 1985).

-       حساسیت اضطرابی به عنوان یک متغیر شناختی، نشان دهنده­ی تفاوت­های فردی است که به وسیله­‌ی ترس از احساسات اضطرابی (ترس از ترس) مشخص می­شود و نشان دهنده­ی گرایش به فاجعه نمایی در رابطه با پیامدهای چنین احساس­هایی است (ریچیا[8]، اسکمیدت[9]، هوفمند[10] و تیمپانو[11]، 2010).

...............

نظریه های حساسیت اضطرابی

نظریه انتظار اضطراب

برای اولین بار ریس و مک نالی (ریس، 1991؛ ریس و مک نالی، 1985) نظریه انتظار اضطراب را پیشنهاد کردند که شامل سه ترس بنیادین بود که در آسیب شناسی اضطراب نقش دارند. این سه ترس بنیادین، شامل: ترس از آسیب/ بیماری، ترس از ارزیابی منفی و حساسیت اضطرابی می باشند. این مدل فرض می­کند که حساسیت اضطرابی، به معنی احساسات اضطرابی، شامل لرزش، عصبی بودن و کاهش تمرکز، به تبین رفتار هراسناک در موقعیت­هایی که با برخی از این احساسات مواجه می­شویم کمک می­کند (ریس، 1991؛ ریس و مک نالی، 1985).

................

دیدگاه شناختی

طبق نظریه­های شناختی اضطراب، شیوه­ای که به واسطه آن یک فرد نشانه­های هیجانی متعدد ( به ویژه نشانه­های انگیختگی جسمانی) را تفسیر می­کند ممکن است او را برای واکنش­های شدید اضطرابی آسیب­پذیر سازد (بارلو[12]، 1988؛ کلارک[13]، 1993 به نقل از کارتر[14]و همکاران، 1999).

...........

ابعاد حساسیت اضطرابی

حساسیت اضطرابی دارای سه بعد اساسی است:

1)  ترس از اینکه واکنش­های اضطرابی در انتظار عمومی قابل مشاهده باشند (به عنوان مثال: ترس از لرزش، ناشی از این اعتقاد است که لرزش باعث طرد یا تمسخر از سوی دیگران خواهد شد).

............

منابع

اتکینسون، ریتا ال، اتکینسون، ریچارد سی، اسمیت، ادوارد ای، بم، داریل ج و نولن-هوکسما. (1983). زمینه­ی روان­شناسی هیلگارد. ترجمه براهنی، محمدنقی، بیرشک، بهروز، بیک، مهرداد، زمانی، رضا، شاملو، سعید؛ شهرآرای، مهرناز، کریمی، یوسف، گاهان، نیسان، محی الدین، مهدی و هاشمیان، کیانوش (1387). تهران: انتشارات رشد.

احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (1382). اختلال های یادگیری از نظریه تا عمل. تهران: نشر ارسباران.

اخوان تفتی، مهناز و اسدی بیدشکی (1391). مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره­ی ابتدایی. مجله ناتوانی­های

..............

..........

Anderson, IR. (1995). Learning and memory. An integrated approach. New York: Wiley.

Arthure, A. R. (2003). "The emotional lives of people with learning disability". British Journal of Learning Disabilities, 31(2): 25-31.


[1]- Reiss

[2]- Schmidt

[3]- Keough

[4]- Mitchell

[5]- Reynolds

[6]- MacPherson

[7]- Mcnally

[8]- Richeya

[9]- Schmidtc

[10]- Hofmannd

[11]- Timpano

[12]- Barlow

[13]- Clark

[14]- Carter

 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری حساسیت اضطرابی ، ابعاد حساسیت اضطرابی , مبانی نظری حساسیت اضطرابی،ابعاد حساسیت اضطرابی , مبانی نظری , حساسیت اضطرابی،ابعاد حساسیت اضطرابی , مبانی نظری حساسیت اضطرابی , ابعاد حساسیت اضطرابی , مبانی نظری ابعاد حساسیت اضطرابی

مبانی نظری اختلال های اضطرابی،اضطراب تعمیم یافته GAD

مبانی نظری اختلال های اضطرابی،اضطراب تعمیم یافته GAD

مبانی نظری اختلال های اضطرابی،اضطراب تعمیم یافته GADدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 44 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 35

مبانی نظری اختلال های اضطرابی،اضطراب تعمیم یافته GAD

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری اختلال های اضطرابی،اضطراب تعمیم یافته GAD

توضیحات: 35صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

اضطراب                                                                                      

اضطراب که نوعی احساس ترس و ناراحتی بی دلیل است، نشانة بسیاری از اختلالات روان شناختی محسوب می شود که اغلب به وسیلة رفتارهای دفاعی مانند فرار از یک موقعیت ناخوشایند یا انجام یک عمل طبق نظم و آئین معین کاهش می یابد. به هر حال، اضطراب نشانة اصلی و مشترک تمام اختلالاتی است که در این طبقه قرار می گیرند. این اختلالات عبارتنداز: اضطراب تعمیم یافته[1]، اختلال رعبی[2]، فوبی[3]، وسواس فکری و عملی[4]، و اختلال استرس پس از ضایعة روانی. در DSMII ، این اختلالات نوروز محسوب شده، اضطراب تعمیم یافته، تحت عنوان اضطراب مزمن؛ اضطراب رعبی، تحت عنوان حمله های اضطرابی حاد؛ فوبی، تحت عنوان نوروز فوبی؛ و اختلال وسواس فکری و عملی، تحت عنوان نوروز وسواس فکری و عملی طبقه بندی شده بودند(آزاد، 1382).

.................

اضطراب تعمیم یافته GAD:

ویژگی عمدة این اختلال ترس از آینده است. این ترس بی اساس بوده و به موضوع معینی مربوط نمی شود. به طوری که هر آن ممکن است بیمار

..............

شیوع GAD:

در یک نمونة اجتماعی، میزان شیوع 1 سالة اختلال اضطراب فراگیر تقریباً 3 درصد، و شیوع مادام العمر آن 5 درصد بود. در کلینیکهای اختلال اضطرابی، تقریبا یک چهارم از افراد، به اختلال اضطراب فراگیر به عنوان اختلال اصلی یا اختلال همراه دچار هستند(انجمن روانپزشکی آمریکا، 1384).

................

درمان اختلال اضطراب فراگیرGAD :

خیلی از درمانجویان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با پزشک خانواده مشورت می کنند و به دنبال رهایی از مشکلات «عصبی» یا اضطراب

.............

اختلال وحشت زدگیPanic :

اضطراب رعبی برخلاف اضطراب تعمیم یافته، شامل حمله های شدید ترس و وحشت است که تمرکز یافته و به موقعیت

............

شیوع اضطراب وحشت زدگی Panic:

گرچه میزان شیوع اختلال وحشت زدگی (همراه با گذر هراسی یا بدون آن) درطول زندگی در نمونه های اجتماعی تا 5/3 درصد گزارش

..................

درمان شناختی رفتاری[5] برای اختلال وحشتزدگی :

مدل های شناختی و شرطی سازی اختلال وحشتزدگی به تدوین درمان های جدیدی کمک کرده اند که در دهها تحقیق اجرا شده در چندین کشور دنیا ثابت شده که بسیار موثر هستند. گرچه این درمان ها تا اندازه ای تفاوت دارند اما هر یک ن

...............

فوبی Phobi:

فوبی ترسی است دائمی از بعضی اشیا یا موقعیتها که هیچ خطر واقعی برای شخص نداشته و بی تناسب با جدی بودن واقعی آنها اغراق آمیز شده است. فوبی از واژة یونانی فوبوس (نام خدای ترس یونان) گرفته شده است که با نقاب به صورت و زره بر تن برای ترساندن دشمنان در صحنه ظاهر می شد.فوبی ممکن است نه فقط به یک ترس مخصوص نسبت به بعضی اشیا یا موقعیتها دلالت کند، بلکه ممکن است به یک الگوی کلی ترس و رفتار اجتنابی دلالت داشته باشد، تاثیر کلی که این نوع ترس به روش کلی زندگی فرد دارد، در 1968 اسنیت را بر آن داشت که معتقد شود باید عبارت" ترسهای مربوط به ناایمنی نامشخص" جایگزین ترس از مکانهای سرباز شود (آزاد، 1382).

...............

شیوع فوبی:

مطالعات همه گیری شناسی میزان شیوع

...............

درمان فوبی های اجتماعی

برای فوبی اجتماعی، انواع درمان رفتاری و شناختی- رفتاری بسیار موثر وجود دارد. مانند فوبی های خاص، ابتدا درمان های رفتاری به وجود

.............

درمان فوبی های خاص:

درمان مواجه سازی- بهترین درمان برای فوبی های خاص- مواجهة کنترل شده با محرک ها یا موقعیت هایی که ترس فوبیک

...........

اختلال وسواس فکری عملی OCD :

در وسواس فکری و عملی به نظر می رسد که شخص مجبور است دربارة چیزهائی فکر کند که همواره آرزو می کند بتواند راجع به آنها نیندیشد. یا ناچار است اعمالی را انجام دهد که دائما به خود می گوید: ای کاش می توانستم آنها را انجام

.............

شیوع OCD :

بررسی های اجتماعی شیوع کلی (در طول زندگی) این اختلال را 5/2 درصد، و شیوع یک سالة آن را در بزرگسالان 5/0 تا ½

...........

همایندی OCD:

افراد مبتلا به OCD معمولا به اختلالات روانی دیگر مبتلا می گردند. احتمال شیوع اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان

..................

درمان اختلال وسواس فکری- عملی OCD:

درمان رفتاری که مواجه سازی و جلوگیری ازپاسخ را ترکیب می کند موثرترین رویکرد برای اختلال های وسواس فکری – عملی

...........

اختلال فشار روانی پس از آسیبPTSD :

آخرین زیر گروه اختلالات اضطرابی، اختلال استرسی پس از ضایعة روانی P.T.S.D [6] است. در این اختلال نشانه های مرضی روان شناختی به دنبال یک حادثة ضایعه گر روانی که معمولا خارج از تحمل تجربة انسان است، رخ

..............

شیوع PTSD :

مطالعات اجتماعی شیوع مادام العمر اختلال فشار روانی پس آسیبی را تقریبا 8 درصد در بزرگسالان آمریکایی گزارش می کنند. در حال حاضر دربارة شیوع این اختلال در جمعیت کلی سایر کشورها اطلاعاتی در دست نیست. مطالعات

.........

همایندی PTSD:

میزان ابتلا توام..................

درمان بحران کوتاه مدت

درمان بحران کوتاه مدت[7] روی مسئلة فوری که فرد یا خانواده در مورد آن مشکل دارد تمرکز می کند. گرچه مشکلات جسمانی نیز ممکن است به درمان اضطراری نیاز داشته باشند، اما درمانگران در این مورد

............

جلسات گفتگوی پس از فاجعه:

یک روش برای کمک کردن به افرادی که در فاجعه ای درگیر بوده اند ترتیب دادن جلسات گفتگوست[8] تا به آنها امکان داده شود دربارة تجربیات خود، معمولا مدت کوتاهی بعد از اینکه آسیب فروکش کرده است ، با دیگران صحبت کنند. «باز

.............

منابع

منابع فارسی :

ابراهیمی ، سهیلا.(1379).بررسی رابطه گریز دختران 12 تا 18 سال شهر تهران با میزان اعتماد بنفس آنها با مشکلات اجتماعی. رساله دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران.

ابوالقاسمی، شهنام .(1382). اثر بخشی رفتار درمانی شناختی ، دارویی و پلاسیبو در درمان اضطراب تعمیم یافته. رساله دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران.

.............

..................

Bakken . K., A.S. Landheim, P. Vaglum.(2005).Substance-dependent patients with and without social anxiety disorder: Occurrence and clinical differences: A study of a consecutive sample of alcohol-dependent and poly-substance-dependent patients treated in two counties in Norway.Journal of Drug and Alcohol Dependence, Volume 80, Issue3,Pages321-328.

Berman,M.&D.Brown(2000),The Power of Metaphor,UK:Grown House Publishing


[1] . generalized anxiety

[2] . panic disorder

[3] . phobia

[4] . obsessive compulsive

[5] . Cognitive-Bihavioral Therapy

[6] .post traumatic stress disorder

[7] . short-term crisis therapy

[8] . debriefing sessions

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری اختلال های اضطرابی،اضطراب تعمیم یافته GAD , مبانی نظری اختلال های اضطرابی،اضطراب تعمیم یافته GAD , مبانی نظری اختلال های اضطرابی , اضطراب تعمیم یافته GAD , مبانی نظری اختلال های اضطرابی , اضطراب تعمیم یافته

مبانی نظری خطرجویی

مبانی نظری خطرجویی

مبانی نظری خطرجوییدسته: علوم انسانی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 62 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 39

مبانی نظری خطرجویی

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری خطرجویی

توضیحات: 39صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مقدمه:                                                      

خطرجویی در ادبیات رشد به­عنوان انجام رفتارهایی که با احتمال نتایج نامطلوب همراه است تعریف می­شود(بیث-ماروم و فسچهف، 1997). بسیاری معتقدند که توانایی در شناسایی موقعیت­های بالقوه خطرناک، و توانایی دوری گزیدن از خطرات شدید، جزء مهمترین مهارت­هایی است که فرد قادر به داشتنآنهاست  چرا که هر کس در طول زندگی خود ممکن است با موقعیت­هایی مواجه شود که می­تواند برای او مخاطره­آمیز باشد، مخصوصاً در دوره کودکی و نوجوانی که روبرو شدن با خطرات از اهمیت بیشتری برخوردار است(گارون و مور، 2004). این مسئله هم‌چنین از چشم­اندازهای مختلف غیرتجربی نیز (مانند، سیاست‌گذاران فدرال) تایید شده که خطرجویی کودکان و نوجوانان، احتمال پیامدهای بزرگ را افزایش می­دهد. همچنینپژوهش­های خطرجویی کودکان و نوجوانان در مبحث حقوق نوجوانان، حفظ سلامتی و مجرمیت کیفری کاربرد دارد(کافمن و استینبرگ، 2000).

.............

ادراک خطر در نوجوانان

برخی از پژوهشگران چنین بحث کردند که کودکان و نوجوانان موقعیت­های خطرجویی را پایین­تر از حد معقول ارزیابی می‌کنند. یکی از نظراتی که با این جریان کلی همسو و بر مبنای کارهای نظری کلاسیک استوار است، این است که نوجوانان از لحاظ شناختی خود-­محور هستند و بنابراین نسبت به آسیب­پذیری شخصی در برابر پیامدهای ناگوار خطر، سوءتفاهم دارند (وارتانیان، 2000). تحقیقات جاری در پشتیبانی از این نظریه به طور اندکی محدود است. بارون، گراناتو، اسپرانسا و تئوبال (1993) دریافتند، بچه­های 7 تا 15 ساله­ای که از آنها خواسته شده بود درباره یک مسئله پیچیده قضاوت کنند، تمایلی به استفاده از اطلاعات قبلی درباره احتمالات و بسامد پیامدها در فرایند تصمیم­گیری جاری خود نداشتند.

............

رشد هیجانی و خطرجویی

پژوهشگران اخیراً توجه به نقش بالقوه هیجانات در رفتارهای خطرجویی و فرایند تصمیم­گیری را آغاز کرده­اند، به طور کاملاً آشکار ارتباط بین هیجانات و تصمیم­گیری، دوسویه است و پیامد مثبت یا منفی یک تصمیم می­تواند عمیقاً احساسات تصمیم­گیرنده را تحت تأثیر قرار دهد (شوارز، 2000). برخی حتی اعتقاد بر این دارند که نظریه­های شناختی تصمیم­گیری، اشتباهاً بیش از حد بر احتمالات کلیشه­ای تأکید کرده­اند وغافل از آنند که هیجانات در فرایند تصمیم­گیری نقش دارند (داهل[4]، 2003).

...............

تصمیم­گیری هیجانی

شاید برجسته­ترین پژوهشگران تصمیم­گیری هیجانی، دامازیو، بچارا و همکاران فرضیه شاخص جسمانی(SMH) باشند. فرضیه شاخص جسمانی براین اعتقاد استوار است که، تصمیم‌گیری در موقعیت­های خطرناک و مبهم توسط پاسخ­های هیجانی به پیامد­های مثبت و منفی هدایت می­شود. هیجانات و احساسات به واسطه یادگیری پیش­بینی نتایج، به سناریوهای معین، مرتبط می­شوند. وقتی یک شاخص جسمانی منفی با یک پیامد خاص همراه می­شود، ترکیب عملکردها به عنوان یک زنگ هشدار عمل می­کنند. در عوض وقتی که با یک شاخص جسمانی مثبت همراه شود، به یک علامت مشوق تبدیل می­شود(دامازیو، 1994).

............

تنظیم هیجانی و تکانشگری

همانطور که ذکر شد، تنها یکی از دو مسیری که تحول هیجانی را به خطرجویی متصل می­کند رویکرد تصمیم­گیری هیجانی است. رویکرد دیگر با توجه به سود و زیان بالقوه یک رفتارخاص، پیشنهاد می‌دهد که رفتارهای خطر­جویی ناشی از تکانشگری است. این رویکرد که شدیداً بر ارتباط بین تکانشگری و تنظیم هیجانی تأکید دارد، پیشنهاد می­دهد که دلیل تکانشگری می­تواند ناشی از عدم توانایی در بازداری پاسخ بازتابی جهت تلاش

................

رشد اجتماعی و خطرجویی

بسیاری، تحول خطرجویی را از دید تحول اجتماعی بررسی کرده و می­کنند. طرفداران این رویکرد تأکید دارند که کودک در درون یک بافت اجتماعی و فرهنگی رشد کرده، که خود این بافت در حال تغییر و تحول است و به علاوه پیوسته با رشد کودک در تعامل است (روگوف، 1998).

..........

خطرجویی و نقش والدین

اغلب پژوهشگران علاقه­مند به رشد اجتماعی و خطرجویی، تأثیر ارتباطات اجتماعی خاص بر خطرجویی را مورد مطالعه قرار داده­اند. در این دیدگاه، هیچ ارتباطی بیشتر و جدی­تر از ارتباط بین والدین و فرزندان مورد بررسی قرار داده نشده است. یک رویکرد والدگری که بر اساس نظریه دلبستگی باولبی قرار دارد، ارتباط بین کیفیت رابطه والدین و فرزندان را، از کودکی تا نوجوانی، با تمایلات خطرجویی در نوجوانی مورد مطالعه قرار داده است (برگر و همکاران، 2005).

...............

خطرجویی و نقش همسالان

پژوهش­های رشدی کلاسیک نشان می­دهند که در پی رشد، در زمان صرف شده با بزرگسالان و همسالان تغییراتی به وجود می­آید، این گونه که همراه با رشد، کودکان زمان کمتری را با بزرگسالان و زمان بیشتری را با همسالان خود

..........

خطرجویی و نقش تعامل والدین و همسالان

تأثیرات والدین و همسالان بر خطرجویی کودکان و نوجوانان، آنچنان که در بالا ذکر شد کاملاً جدای از یکدیگر نیستند. در واقع بسیاری بر تعامل والدین، همسالان و دیگر عوامل اجتماعی در رشد تمایلات خطرجویی در نوجوانان تأکید دارند (پتیت و همکاران، 2001). به عنوان نمونه دوج و پتیت (2003) در­یافتند که شیوه­های والدگری

...............

عوامل محافظت­کننده

پژوهش­ها نشان می­دهند که مشکلات رفتاری برونسازی شده (مثل پرخاشگری و بزهکاری) و درونسازی شده (مثل اضطراب و افسردگی) که در اوایل زندگی رشد می­کنند، با خطر نسبتاً بالای مشکلات روانشناختی دیرپا در ارتباطند (اریکسون، کاتر، اندرشید و اندرشید ، 2010).

.............

منابع:

-       آقاجانی، مریم (1381). بررسی تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا تهران.

آیزنک، مایکل(1994). فرهنگ توصیفی روان­شناختی، ترجمه علینقی خرازی، رمضان دولتی، محسن رئیسی قاسم و حسین کمالی(1379). تهران: انتشارات نشر نی.

..................

...............

-          Albertyn, R. M., Kapp, C. A., & Groenwald, C. J. (2001). Patterns of empowerment in individuals through the course of a life skills program. Journal of Studies in the Education of Adults, 33(2), 21-180.

-          Arnett, J. J. (1992). Reckless behavior in adolescence: a developmental perspective. Developmental Review, 12, 339-373.

-          Barlow, J., Enock, K., Elbourne,M.,& Withnell, S. (1998). Project Charlie/ Project Charlie – a response. Journal of Addiction; Abingdon, 93(12), 35-42.

-          …………………

-          …………….


 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری خطرجویی , مبانی نظری خطرجویی , مبانی نظری , خطرجویی , مبانی نظری خطرجویی , رشد هیجانی و خطرجویی

مبانی نظری خلاقیت ، ماهیت خلاقیت

مبانی نظری خلاقیت ، ماهیت خلاقیت

مبانی نظری خلاقیت ، ماهیت خلاقیتدسته: علوم انسانی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 50 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 24

مبانی نظری خلاقیت،ماهیت خلاقیت

 

 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

مبانی نظری خلاقیت ، ماهیت خلاقیت

توضیحات: 24صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مفهوم خلاقیت                                                                 

در فرهنگ روانشناسی وبر، خلاقیت به فرایندهای ذهنی اطلاق می شود که به حل مسائل، ایده ها و مفهوم سازی، اشکال هنری، تئوری ها و همچنین محصولاتی که نو و بی نظیر هستند منجر می گردد (رضاپور،  1378).

خلاقیت توانایی اندیشیدن درباره امور به راه های تازه و غیر معمول و رسیدن به راه حل های منحصر به فرد برای مسائل است. خلاقیت در علم، هنر، ادبیات و سایر جنبه های فرهنگ همواره مورد احترام انسانها بوده است و به همین سبب پرورش استعدادهای خلاق همانند پرورش توانایی حل مساله یکی از هدفهای مهم آموزش  به شمار می آید (سیف،1387).

همانند سایر مباحث علوم انسانی برای خلاقیت نیز تعریف واحدی ارائه نشده است. زیرا مفاهیم در این حوزه با جنبه های شخصی، عاطفی و اخلاقی در هم می آمیزد که این امر سبب می شود که نتوان برای این مفهوم به تعریف واحدی دست یافت (هرست و وایت، 1998).

..................

خلاقیت بر اساس فرایند

این تعاریف بیشتر بر فرایندهای ذهنی دخیل در خلاقیت تاکید کرده اند. به عبارتی دیگر محققین این گروه معتقدند خلاقیت یک نوع فعالیت شناختی

..........

خلاقیت بر حسب محصول

این دسته از تعاریف به دستاوردهای تفکر خلاق توجه دارند. گزلین  خلاقیت را ارئه کیفیت های تازه از مفاهیم و معانی اساسی می داند (به نقل از جعفریان یسار، 1379).

..........

- خلاقیت بر حسب شخصیت

در این دسته از تعاریف به خلاقیت از چشم انداز فیزیولوژی و خلق و خو نگریسته شده است که نگرش، عادات و ارزشهای شخصی در آن موثر هستند

..................

اهمیت خلاقیت

با پیشرفت روزافزون دانش و فناوری و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارتهایی است که با کمک آن همگام با توسعه علم و فناوری به پیش برود. از این رو  نیاز  به پرورش انسانهایی داریم که بتواند با خلاقیت با مشکلات رو به رو شده و به حل آنها بپردازد (محمدی، 1384)،

...............

ماهیت خلاقیت

پیرخائفی نیز مولفه های خلاقیت را به سه دسته شناختی، انگیزشی و شخصیتی تقسیم کرده است که به صورت زیر می باشند :

-        مولفه های شناختی خلاقیت عبارتند از: هوش، سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار، بسط، ترکیب، تحلیل

-        مولفه های انگیزشی خلاقیت عبارتند از:  انگیزه و عاطفه

-        مولفه های شخصیتی خلاقیت عبارتند از: اعتماد به نفس، اراده مستقل، پذیرش خطر، پذیرش تجربه، استقبال از ابهام و کلنجار رفتن (پیرخائفی،1384).

...........

تاریخچه خلاقیت

کنجکاوی و تفکر پیرامون افراد سرآمد و با استعداد سابقه ای بس طولانی دارد و احتمالا به زمانی برمیگردد که برای اولین بار انسان علاقه مند شد به اینکه بداند چرا افراد با هم متفاوتند. در جوامع مختلف در هر زمان افرادی بوده اند که از خود توانائیها و برجستگیهای

..................

مشخصات افراد خلاق

آیا افراد خلاق دارای ویژگیهای خاصی هستند ؟ بررسیها نشان می دهد که هر چند افراد خلاق بالاتر از متوسط برخوردار هستند اما اینکه فرد بسیار خلاق باشد، ضرورتاً نباید نابغه باشد (نیکولز، 1972، به نقل از زراعی، 1379). افراد خلاق تازگی و بدیع بودن را ترجیح می دهند، پیچیدگی مسائل توجه آنان را جلب می کند و به قضاوتهای مستقل می پردازند. علاوه بر این، توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکی کردن افکار گوناگون در این افراد بیش از دیگران است.

...........

مراحل مختلف تفکر خلاق

همه افکار خلاق آدمی از الگوهای خاصی تبعیت می کنند. اما باید توجه داشت که شما نمی توانید از این الگوی خاصی مانند یک فرمول استفاده کنید و به دلخواه خود از یک مرحله به مرحله دیگر تفکر خلاق وارد شوید.

..........

عوامل مؤثر در شکوفایی خلاقیت

برخی عوامل اجتماعی نیز زمینه های شکوفایی شخصیت در کودکان را فراهم می سازند که اهم آنها عبارتند از: خانه، مدرسه، دانشگاه، مؤسسات پژوهشی، واحدهای صنعتی و تولیدی، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و رسانه های گروهی (فلاحی، 1382).

.............

عواملی که مانع خلاقیت می شود

از مهمترین عواملی که اثر تخریبی شدیدی بر روی یک موضوع ناآشنا و یک ایده جدید دارد، عکس العمل منفی است. تقریباً هر پیشنهاد جدید را می توان به فوریت و از طریق منطقی نشان داد که غلط و اشتباه است و گاهی اثبات این مطلب چنان قانع کننده به نظر می رسد که پیشنهاد کننده وسوسه می شود که از تعمق بیشتر بر روی پیشنهاد جدیدش خودداری کند. بدیهی است که حتی وقتی این طرز فکر منفی با ذکاوت زیاد نیز همراه باشد نتیجه آن به خلاقیت کمک نمی کند (پیرخائقی، 1384).

.................

منابع

آقایی فیشایی، تیمور.(1377).خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، انتشارات ترمه، چاپ اول،

آمابلی، ترزا ( ۱۳۷۵ ) شکوفایی خلاقیت کودکان، ترجمه قاسم زاده و عظیمی، چاپ اول، تهران، نشر دنیای نو

اسبورن، الکس اس ( 1371 ) پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت. مترجم حسن قاسم زاده چاپ دوم، تهران – انتشارات نیلوفر


 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری خلاقیت ، ماهیت خلاقیت , مبانی نظری خلاقیت،ماهیت خلاقیت , مبانی نظری خلاقیت , ماهیت خلاقیت , مبانی نظری اهیت خلاقیت