دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبیندسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 141 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 41

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

توضیحات: 41صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه فقه، حقوق و علوم قرآنی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

ابتلاء، شناخت و مبانی آن

1-1- تعریف ابتلاء

ابتلاء درقرآن با واژه‌هایی از قبیل بلاء، فتنه و امتحان بیان شده است که بیشترین کاربرد به واژه‌ی ابتلاء وفتنه اختصاص دارد. واژه‌های دیگری نیز وجود دارند که اختصاص به ابتلاء ندارد لکن در اهداف، مترادف واژه ابتلاء می‌باشند.

1-1-1-  معنای لغوی ابتلاء

ریشه‌ی این کلمه «بلو» در اصل به معنی کهنگی و فرسودگی است.[1] «بلی الثوبُ بلی وبلاءً به معنای لباس وجامه کهنه وفرسوده شده می‌باشد»[2] به کسی که مسافرت او را خسته وفرسوده کرده باشد می‌گویند: «أبلاهُ السفر»[3]، «بلاء» به معنی آزمودن وامتحان کردن هم به کار می‌رود. «بَلَوته؛یعنی او را آزمودم ومثل این که از زیادی آزمایش او را خسته وفرسوده کردم.»[4] درزبان عربی گاه از غم واندوه ونعمت نیز به بلاء تعبیرشده ودرعلّت این نام گذاری گفته‌اند: «سمی الغم بلاءً من حیث انه یبلی الجسم»[5]، غم از آن جهت که جسم را فرسایش می‌دهد بلاء نامیده می‌شود.

..................

1-1-2. واژه‌های مرتبط با ابتلاء

خداوند در قرآن موضوع ابتلاء را با تعابیر دیگری هم آورده است و فرهنگ‌های لغت نیز درباره واژه‌های مترادف ابتلاء تعاریفی را بیان کرده‌اند از جمله مهم‌ترین واژه‌های مترادف با ابتلاء عبارتند از:

1-1-2-1. فتنه

فتنه از ریشه فَتَنَ می‌باشد که در کتب لغت معانی متعددی دارد و در قرآن نیز در پانزده[6] معنا به کار رفته است اما ما معنایی را که مترادف با ابتلاء می‌باشد را ذکر می‌کنیم. طریحی در کتاب مجمع البحرین می‌نویسد: «الفتنه؛ الابتلاء و الامتحان»،[7] فتنه به معنای................

..........................

1-1-2-2. امتحان

....................

1-1-2-3. تمحیص

................

1-1-2-4. تمییز

...................

1-1-2-4-1. نظر

....................

1-1-2-4-2. تَبَیُّن

...................

1-1-3. معنای اصطلاحی ابتلاء

....................

1-2.  ارکان ابتلاء

....

1-2-1. امتحان گیرنده

.....................

1-2-2. آزمایش شوندگان

....................

1-2-2-1. طاقت و توان

....................

1-2-2-2. اختیار

.................

1-2-2-3. داشتن ابزار شناخت

.................

1-3. مبانی ابتلاء

1-3-1. خداشناسی

ذیل این عنوان می‌توان به این عناوین توجه کرد:

1-3-1-1. مالکیت

«وجود انسان و تمامى موجوداتى که تابع وجود آدمى هستند، چه قواى او و چه افعالش، همه قائم به ذات خداى عزیزى هستند که انسان را آفریده و ایجاد کرده، پس قوام ذات آدمى به اوست و همواره محتاج او، در همه احوالش به اوست، و در حدوثش و بقاءش، مستقل از او نیست.»[8]و چون چنین است، رب او و مالک او هر گونه تصرفى که بخواهد در او می‌کند و خود او هیچ................

......................

1-3-1-2. ربوبیت

...................

1-3-1-3. شرآفرینی

....................

1-3-2. معاد شناسی

..................

1-3-3. انسان شناسی

.................

1-4.  شرایط و زمینه‌های فزونی ابتلاء

...................

1-5.  فلسفه و اهداف ابتلاء

......................

1-5-1. اهداف اخلاقی

زیر مجموعه اهداف اخلاقی اهداف دیگری قرار می‌گیرند، که در ذیل به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

1-5-1-1. ظهور انسانیت انسان

مهم‌ترین فلسفه و حکمت ابتلاء تزکیه اخلاقی و بروز ماهیت واقعی انسان‌ها در کشاکش زندگی و مواجهه با حوادث و مشکلات و سختی‌های روزگار است. «برجستگی‌ها و کرامت‌های روحی انسان در شرائط دشوار ابتلاء خود را نشان می‌دهد و هم چنین ارزش‌های اخلاقی با وجود شرایط سخت و تنگناها معنای خود را می‌یابد»[9]. اگر انسان گرفتار مشکلات نشود و طعم فقر و بیماری را نچشد مفهوم نعمت و سلامتی را درک نمی‌کند. بنابراین آزمون‌های الهی است که انسان را می‌سازد و در سایه آن اوصاف و فضیلت‌های اخلاقی شناخته می‌شود

.....................

1-5-1-2. ظهور ملکات اخلاقی

......................

1-5-1-3. ظهور رفتار اخلاقی‌تر

.....................

1-5-1-4. تنبیه و تربیت

...................

1-5-2. هدف اعتقادی

..................

1-5-2-1. اتمام حجت پروردگار

...................

فهرست منابع

* قرآن کریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن کریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الکریم،1415ه.ق.

* قرآن کریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسی

1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحکم ودرر الکلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

......................


[1].علی اکبرقرشّی بنایی، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1384 ش.،ج 1،ص 229

[2]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، ترجمه وتحقیق مفردات الفاظ قرآن، ترجمه: سید غلام رضا خسروی حسینی، تهران، مرتضوی، 1381 ش، ج 1، ص 309.

[3]. محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب المحیط، دارالسان العرب ودارالجیل، 1408 ه.ق و1988م، ج 1، ص 264.

[4]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، همان، ج 1، ص 309.

[5]. همان، ص 59.

[6]. ابوالفضل ابراهیم ابن جیش تفلیسی، وجوه قرآن، ص 216.

[7]. فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، تهران، المکتبه المرتضویه، 1375 ش، ج 6، ص 293.

[8].محمد حسین طباطبائی، همان، ج‏1، ص531.

[9]. جعفر موسوی نسب، همان، ص 136.

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین , مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین , مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان , مبانی نظری تمحیص، تمییز، نظر، نبین , مبانی نظری , ابتلاء , فتنه , امتحان , تمحیص , تمییز، , نظر , نبین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.