دسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 103 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره انعطاف پذیری کنشی دارای رفرنس دهی استاندارد دارای منابع کامل گارانتی بازگشت وجه
قیمت فایل فقط 15,000 تومان
دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی)
دارای رفرنس دهی استاندارد
فرمت : DOC
تعداد صفحات : 28
تاریخچه مطالعه انعطاف پذیری کنشی
مطالعه علمی انعطاف پذیری کنشی در حدود سال 1970 پدیدار شد وقتی که یک گروهی از محققان پیشرو به پدیده ساز گاری مثبت در میان گروهی از کودکان در معرض خطر توجه نمودند(ماستن، 2012).
پژوهش های پیش گام در مورد انعطاف پذیری کنشی به یک انقلاب در زمینه فکر کردن در مورد ریشه و درمان آسیب شناسی روانی منجر شد. تلاش های تحقیقاتی مستقیما به سوی درک آسیب شناسی یا نقایص بود تا بر روی اینکه چطور مشکلات آشکار می شوند(رایت، ماستن و نارایان، 2013).
از نظر تاریخی، مطالعه انعطاف پذیری کنشی، سه موج را به همراه داشته است (ریچاردسون، 2002) :
موج اول بررسی انعطاف پذیری کنشی، در پاسخ به این سوال بود، «چه ویژگیهایی افرادی را در مواجهه با عوامل خطر زا یا شرایط ناگوار موفق بیرون میآیند، به عنوان نقطه مقابل افرادی که در برابر این عوامل تسلیم میشوند، مشخص میکند؟»، بیشتر ادبیات و منابع موجود انعطاف پذیری کنشی، جستجویی برای توصیف کیفیتهای تاب آورانه درونی و بیرونی است که به افراد کمک میکند تا در پی بروز شرایط پر خطر و یا پس از عقب نشینی، بتواند سازگار شده و یا کارکرد قبلی خود را بازیابند. کیفیتهای تاب آور بودن، پیامدهای نخستین موج بررسی انعطاف پذیری کنشی را بازنمایی میکنند.
موج دوم بررسی انعطاف پذیری کنشی، تلاشی برای پاسخ به این سوال بود، کیفیتهای انعطاف پذیری کنشی، چگونه کسب میشوند؟ فلچ[1] (1977، 1988) اظهار نمود، کیفیتهای تاب آور بودن از طریق قانون تخریب و انسجام مجدد[2] کسب شدهاند. یک فرایند مفصلتر کسب کیفیتهای انعطاف پذیری کنشی به عنوان کارکردی از انتخاب هشیار یا ناهشیار به وسیله ریچاردسون و همکاران (1990) مطرح گردید. برای اهداف آموزشی و مشاوره با مراجعان، انعطاف پذیری کنشی به عنوان مدل خطی سادهای[3]است که بر اساس آن فرد یا گروه از میان مراحل تعادل زیستی – روانی – معنوی[4]، تعامل با فوریتهای زندگی[5]، تخریبها[6]، آمادگی برای انسجام مجدد[7] و انتخاب برای انسجام مجدد به صورتی تاب آورانه[8]، برگشت به تعادل یا فقدان[9] عبور میکند.
موج سوم بررسی انعطاف پذیری کنشی، منجر به مفهوم تاب آور بودن شد. موج سوم آشکار ساخت که در فرایند انسجام مجدد از تخریب در زندگی برخی اشکال انرژی انگیزشی[10] مورد نیاز است. انسجام مجدد تاب آورانه به انرژی فزاینده ای برای رشد نیاز دارد، و مطابق نظریه انعطاف پذیری کنشی این منبع انرژی، یک منبع معنوی یا تاب آور بودن فطری است (ریچاردسون، 2002 ).
قیمت فایل فقط 15,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره انعطاف پذیری کنشی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره انعطاف پذیری کنشی , انعطاف پذیری کنشی , تاب آوری , مبانی نظری و پیشینه تحقیق انعطاف پذیری کنشی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق
دسته: روان شناسی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 37 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 30
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره سبک های هویت منابع فارسی و انگلیسی دارد ارجاع و پاورقی استاندارد دارد رفرنس دهی استاندارد دارد کاملترین در سطح اینترنت، دارای تحقیقات انجام شده در ضمینه تحقیق گارانتی بازگشت وجه دارد
قیمت فایل فقط 15,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره سبک های هویت
خصوصیات محصول:
فرمت : doc
تعداد صفحات : 30
بخشی از متن :
سبک های هویت
نوجوانی و کسب هویت
یکی از جنبه های رشد فردی و اجتماعی در دوره نوجوانی کسب هویت است و می توان گفت که یکی از وظایف اصلی نوجوانان در جامعه، یافتن پاسخی عملی به این سوال است که «من کیستم؟» هرچند قرن ها پیش به این موضوع پرداخته شده ولی در چند دهه اخیر در مرکز توجه روان شناسی قرار گرفته و اولین بار اریک اریکسون به طور جامع به آن پرداخته است (ابوالقاسمی، 1386).
هویت عبارت است از افتراق و تمیزی است که فرد بین خود و دیگران می گذارد. هویت شخصی یک سازه و ساختار بدنی، روانی و اجتماعی است. یعنی شامل برداشت بدنی و طرز فکرها و عقایدی می شود که معرف فرد است و نحوه ارتباط با دیگران را نیز می سازند(احمدی، 1382).
نوجوان به طور دایم، برای کسب هویت تلاش می کند، تلاشی که هم خود را به تلاطم وا می دارد و هم دیگران را. نوجوان متوجه می شود که در جسم، افکار، هیجان ها، آرزوها و روابط با دیگران دگرگونیهایی به وجود می آید. همگام با این دگرگونی، نوجوان متوجه می شود که وجود دارد، تغییر می کند و می خواهد تغییر کند در لابه لای این جوش و خروش تغییر شکل هاف باز اوست که خود را تعریف می کند(وندر زندن، 2001؛ ترجمه گنجی، 1384).
نوجوانان و بزرگسالانی که احساس هویت در آنان قوی است خود را افرادی مجزا و متمایز از دیگران می دانند. کلمه فرد که معادل کلمه شخص است، نشان دهنده نیازی همگانی به درک خود به عنوان کسی که به رغم داشتن چیزهای مشترک با دیگران، از آن جداست. نیاز به ثبات رای و حس یکپارچگی نیز ارتباط نزدیکی با آن نیاز همگانی به درک خود دارد. وقتی که از یکپارچگی خود سخن می گوییم، مقصود جدایی از دیگران است و در عین حال یگانگی خود، یعنی انسجام عملی نیازها، انگیزه ها و الگوهای واکنش شخص((ماسن، کیگان، هوستون و کانجر؛ ترجمه یاسایی، 1387؛ .ابوالقاسمی، 1386).
نظریه اریکسون: هویت در برابر سردرگمی نقش
اریکسون (1950، 1968) اولین کسی بود که هویت[1] را به عنوان پیشرفت مهم شخصیت نوجوانان و گامی مهم به سمت تبدیل شده به بزرگسال ثمر بخش و خوشحال تشخیص داد. تشکیل هویت عبارت است از اینکه مشخص کنید چه کسی هستید، برای چه چیزی ارزش قایلید، و تصمیم گرفته اید چه مسیری را در زندگی دنبال کنید(برک،2007؛ ترجمه سید محمدی، 1387)؛ و به عبارت دیگر اریکسون هویت را به صورت احساس نسبتا پایدار از یگانگی خود تعریف می کند(بیابانگرد، 1389)؛ و نوجوان برای رسیدن به یکپارچگی باید احساس کند که آنچه بنا به قراین موجود در آینده خواهد شد تداوم پیشرفته آن چیزی است که در سالهای طفولیت بوده است (ماسن و همکاران، 1387).
به عقیده اریکسون، نوجوان، برای استقرار هویتی که ثبات عاقلانه داشته باشد، باید به این نوع سوالات پاسخ دهد«من کیستم؟»، «در آینده چه کسی خواهم شد؟»، «چرا این یا آن نیستم؟». در جریان بلوغ جنسی و نوجوانی، تمام هویت ها و تداوم هایی که کودک قبلا بر آنها تکیه می کرد، زیر سوال می رود، زیرا بدن او، مثل دوران خردسالی، سریعتر رشد می کند و افزون بر این، از نظر رشد اعضای تناسلی کاملتر می شود(وندر زندن، 2001؛ ترجمه گنجی، 1384).
به عقیده اریکسون درک هویت فردی مستلزم تقابلی روانی اجتماعی است، به عبارت دیگر نوجوان باید بین آن تصوری که از خودش دارد و آن تصوری که از استنباط و انتظار دیگران از خودش دارد هماهنگی ایجاد کند. تاکید اریکسون بر اینکه درک فرد از هویت خود دست کم تا حدودی، با واقعیت اجتماعی ارتباط دارد اهمیت بسیار دارد؛ اریکسون بر این مسئله تاکید می کند که طرد شدن از طرف افراد یا اجتماع ممکن است باعث شود که کودک از هیچ راهی نتواند در خود احساس هویتی قوی و مطمئن پیدا کند(ماسن و همکاران؛ ترجمه یاسایی، 1387).
قیمت فایل فقط 15,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره سبک های هویت , مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره سبک های هویت , مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های هویت , سبک های هویت , هویت , نوجوان , مبانی نظری و پیشینه تحقیق , رشد اعضای تناسلی
دسته: روان شناسی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 20 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 12
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ابعاد جهت گیری زندگی منابع فارسی و انگلیسی دارد ارجاع و پاورقی استاندارد دارد رفرنس دهی استاندارد دارد کاملترین در سطح اینترنت، دارای تحقیقات انجام شده در ضمینه تحقیق گارانتی بازگشت وجه دارد
قیمت فایل فقط 10,000 تومان
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ابعاد جهت گیری زندگی (خوش بینی و بدبینی)
جهت گیری زندگی
خوش بینی و بدبینی
آیا خوش بینی و بد بینی دو قطب یک پیوستارند؟ اگر هستند، پس دلیلی ندارد که ارزیابی های جداگانه ایاز این دو سازه به عمل آوریم. پژوهش های اخیر نشان می دهد که این دو قطب های یک پیوستار نیستند (مارشال و همکاران، 1992). به نظر می رسد بد بینی با حالت نورتیک (روان نژدی) و عاطفه منفی مرتبط است، در حالی که خوش بینی با برون گرایی و عاطفه مثبت مرتبط است. به عبارت دیگر در حالی که خوش بین ها تمایل دارند پذیرای تجارب یا محرک های جدید باشند، افراد بدبین تمایل دارند تعاملاتشان را با دنیای خارج هرچه می توانند کاهش دهند(فرانکن،1939؛ ترجمه اسفند آباد و همکاران،1384).
مفهوم خوش بینی
شی یر و کارور (1985) خوش بینی را به این صورت تعریف کرده اند: خوش بینی انتظاری تعمیم یافته برای رخ دادن پیامدهای خوب به هنگام برخورد با مشکلات مهم زندگی است. شی یر و کارور با استفاده از مقیاس جهت گیری زندگی توانستند رابطه ای مثبت بین خوش بینی، سلامتی و بهبودی بعد از عمل جراحی پیدا کنند (شی یر و کارور، 1989). به طور کلی خوش بینی نشان دهنده نگرش مثبت یا پیش آمادگی است برای اینکه چیزهای خوب رخ خواهند داد(فرانکن،1939؛ ترجمه اسفند آباد، محمودی و امامی پور،1384).
عموم مردم خوش بینی را به صورت در نظر گرفتن نیمه پر لیوان، یا دیدن لایه ای براق در هر پدیده، یا عادت به انتظار پایانی خوش داشتن برای هر دررد سر واقعی، در نظر می گیرند. زاویه «تفکر مثبت» از مثبت اندیشی و خوش بینی ، بیانگر آن است که خوش بینی مستلزم تکرار عبارت هایی تقویت کننده با خود است، مانند اینکه «من هر روز به انحاء مختلف دارم پیشرفت می کنم» یا تجسم آنکه همه کارها با موفقیت انجام می پذیرد. در تمامی این موارد، تجلیلاتی از خوش بینی و مثبت اندیشی وجود دارد، اما با این حال خوش بینی عمیق تر از اینهاست(سلیگمن، ترجمه داورپناه، 1388).
خوش بینی مولفه های شناختی، عاطفی، جسمانی و رفتاری را در بر می گیرد. برای خوش بین بودن لازم است به این چهار مولفه همزمان توجه کرد (میلیگان[1]، 2003). ضمنا خوش بینی با سنجش و اندازه گیری عواطف و هیجان های فعلی پیش بینی می شود. رویکرد های روان شناختی خوش بینی را یک ویژگی شناختی، یک هدف و یک انتظار قلمداد می کنند. خوش بینی شناخت صرف نیست و بعد انگیزشی آن نیز باید در نظر گرفته شود. برخی از افراد بی درنگ خود را خوش بین معرفی می کنند، در حالی که نمی توانند انتظارات همسو با این دیدگاه خوش بینانه را بیان کنند. این پدیده می تواند صرفا یک سبک ابزار خود باشد. علاوه بر این، می تواند حاکی از وجود ابعاد عاطفی و انگیزشی خوش بینی، بدون وجود ابعاد شناختی باشد (کار؛ ترجمه کلانتری، 1385).
قیمت فایل فقط 10,000 تومان
برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ابعاد جهت گیری زندگی خوش بینی و بدبینی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ابعاد جهت گیری زندگی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق , ابعاد جهت گیری زندگی , خوش بینی , بدبینی , جهت گیری زندگی , تفکر مثبت , مثبت اندیشی , ابعاد شناختی
دسته: روان شناسی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 2034 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 48
پاورپوینت نظریات دوران سالمندی شامل 48 اسلاید است که با پاورپوینت 2016 طراحی شده و قابل ویرایش می باشد و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد
قیمت فایل فقط 8,900 تومان
پاورپوینت نظریات دوران سالمندی
پاورپوینت نظریات دوران سالمندی شامل 48 اسلاید است که با پاورپوینت 2016 طراحی شده وقابل ویرایش می باشد. این پاورپوینت برای دانشجویان روانشناسی وسایر دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .
مقدمه
در چرخه تحول روانی روزهای پایان زندگی را باید پیری و نقطه مقابل نخستین روزهای زندگی دانست. در یک نگاه کلی تنزل و فروپاشی ساختها در پایان زندگی در مقابل پدیدایی ها و شکل گیری های آغاز راه و در بین این دو نقطه پایداری های نسبی و سلسله مراتبی، معرف جنبه قرینه ای زندگی انسان اند.
مسئله سالمندی در سال های اخیر به عنوان یک موضوع اساسی آنچنان اذهان جهانیان را به خود معطوف کرده که سال 1999 به عنوان سال جهانی سالمندان نام گرفت. علی رغم آنکه توجه به مسائل و مشکلات سالمندان درحوزه پزشکی قدمت طولانی دارد، اما رشد فزاینده و شتابان جمعیت سالخورده در سال های اخیر و تاثیر عمیقی که این پدیده به شرایط اقتصادی- اجتماعی دارد، زمینه نگرش های چند جانبه ای همچون نگرش اجتماعی و روان شناختی را فراهم کرده است.
در اکثر جوامع، مردم برای ویژگی هایی مانند قیافه ظاهری ، توانایی جسمانی، جوانی و زیبایی ارزش خاصی قائلند. در حالی که نوعی نگرش منفی، همراه با تعصبی شدید در مورد افراد سالمند احساس می شود. بدیهی است که این وضعیت در تمام دنیا عمومیت ندارد. پیر شدن برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. از دیدگاه زیست شناختی، پیری به منزله افت جسمی و از بین رفتن سلول ها و ماهیچه است.
ولی از دید روان شناختی، متأسفانه پیری با فرسودگی ، ناتوانی یا خرفتی همراه شده است.این در حالی است که برخی از مهارت های انسان، با افزایش سن، کارایی بیشتری می یابد. شاید به همین دلیل، اصطلاح « پیر خردمند» در زبان بسیاری از مردم دنیا رایج شده است.پیری مرحله ای است که در آن جنبه های مثبت و منفی زندگی در کنار هم قرار می گیرد.
اگر بتوانیم بر جنبه های مثبت این مرحله تأکید کرده و در عوض از جنبه های منفی آن بکاهیم، پیری به دوره ای مطلوب تبدیل خواهد شد.
انسان چه موقع پیر می شود؟
- پیرمرد یا پیرزن بودن یعنی چه؟
- آیا می توان در 75 سالگی هنوز جوان بود و آیا افراد 50 ساله در واقع پیر شده اند؟
- آیا پیری یک حالت روانی است یا جسمانی؟
نظریات توصیفی دوران سالمندی:
در تعریف و شرح مشخصات فیزیولوژیک دوره سالمندی دانشمندان نظریات گوناگونی ارائه داده اند:
و ...
فهرست مطالب
مقدمه
نظریات توصیفی دوران سالمندی
نظریه های رشد روانی - اجتماعی در اواخر بزرگسالی نظریه پک
سه تکلیف انسجام من
نقش
استعلای بدن در برابر دلمشغولی به بدن
استعلای من در برابر دل مشغولی به من
پایان
عنوان : نظریات دوران سالمندی
فرمت : پاورپوینت
حجم : 1.98 مگابایت
تعداد صفحات : 48
پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت
قیمت فایل فقط 8,900 تومان
برچسب ها : پاورپوینت نظریات دوران سالمندی , پاورپوینت نظریات دوران سالمندی , پاورپوینت نظریات دوران پیری , دانلود پاورپوینت نظریات دوران سالمندی , دانلود نظریات دوران سالمندی , نظریات دوران سالمندی , روانشناسی سالمندی , پاورپوینت روانشناسی سالمندی , دانلود پاورپوینت روانشناسی سالمندی , تحقیق نظریات دوران سالمندی , دانلود تحقیق نظریات دوران سالمندی , پروژه نظریات دوران سالمندی , دانلود پروژه نظریات دور
دسته: روان شناسی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 1187 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 36
پاورپوینت روانشناسی سالمندی شامل 36 اسلاید است که با پاورپوینت 2016 طراحی شده و قابل ویرایش می باشد و برای دانشجویان روانشناسی کاربرد دارد
قیمت فایل فقط 7,900 تومان
پاورپوینت روانشناسی سالمندی
پاورپوینت روانشناسی سالمندی شامل 36 اسلاید است که با پاورپوینت 2016 طراحی شده وقابل ویرایش می باشد. این پاورپوینت برای دانشجویان روانشناسی وسایر دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .
مقدمه
جهان در سایه پیشرفتهای علمی بویژه پزشکی ، شاهد افزایش جمعیت سالمندان است. برآوردها حاکی از آن است که تا سال 2030 میلادی جمعیت سالمندان در دنیا از 9 درصد به 16 درصد و در ایران از 5.6 درصد به 17.55 درصد افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر سالمندان شاهد تقلیل تواناییهای بدنی (جسمی) و روانی خویش هستند و انواع بیماریها و مشکلات روانی آنها را تهدید میکند.
بیماریهای جسمانی نظیر : ایست قلبی ، مشکلات تنفسی ،پوکی استخوان ، مشکلات گوارشی و انواع آسیبهای مغزی و انواع اختلالات روانی نظیر اضطراب ، افسردگی ، سوء مصرف مواد ، بیخوابی و مشکلات جنسی ، برخی از مسائل سالمندی در روانشناسی گردیده است. برخی از پرسشهای مطرح شده در این حوزه عبارتند از:
• رشد در سالمندی چگونه است؟
• تواناییهای ذهنی سالمند چه تغییری میکند؟
• مشکلات اجتماعی سالمندان کدام است؟
• تغییرات رشدی مرحله سالمندی کدام است؟ در زیر به چند مورد از تغییرات میپردازیم.
تغییرات بدنی
• پوست : بافت پوست سالمندان تغییرات زیادی دارد، بدین معنی که پوست انعطاف پذیر و نرمی سابق را ندارد، چروکیده و بیرنگ است و موی بعضی قسمتها (مانند سر) سفید شده و ریخته است.
• قلب و گردش خون : این تغییرات بدین شکل است که خون به همه جای بدن نمیرسد و مویرگهای برخی اندامها خون کمی دریافت میکنند. این بدلیل افت کارکرد قلب و عروق است که باعث افت فشار خون میشود.
عملکرد جنسی: در مسائل مربوط به عملکرد جنس اگر چه با یائسگی در زنان از حدود 50 سالگی به بعد روبرو هستیم ، اما فعالیت غدد جنسی در این دوران در مردان ادامه دارد. مردان قدرت باروری خود را حفظ میکنند، از طرف دیگر امکان افزایش میل جنسی در زنان به علت از بین رفتن ترس حاملگی وجود دارد.
و ...
فهرست مطالب
مقدمه
تغییرات بدنی
تغییرات ذهنی و هوشی
تغییرات روانی شخصیتی
تغییرات اجتماعی
بهداشت روانی سالمندان
زندگی گذشته
سازگاری با تغییرات
حمایت جامعه و دولت
پایان
عنوان : روانشناسی سالمندی
فرمت : پاورپوینت
حجم : 1.15 مگابایت
تعداد صفحات : 36
پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت
قیمت فایل فقط 7,900 تومان
برچسب ها : پاورپوینت روانشناسی سالمندی , پاورپوینت روانشناسی سالمندی چیست , پاورپوینت روانشناسی پیری چیست , دانلود پاورپوینت روانشناسی سالمندی , دانلود روانشناسی سالمندی , روانشناسی سالمندی , روانشناسی رشد , پاورپوینت روانشناسی رشد , دانلود پاورپوینت روانشناسی رشد , تحقیق روانشناسی سالمندی , دانلود تحقیق روانشناسی سالمندی , پروژه روانشناسی سالمندی , دانلود پروژه روانشناسی سالمندی , روانشناسی , دانلود