دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی

مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی

مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزیدسته: علوم انسانی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 45 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 27

مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی

 

 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی

توضیحات: 27صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

خلاصه ای از کار:

تامین امنیت، ضرورتی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

از میان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اهمیت و جایگاه خاصی دارد. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی علاوه بر این که موجب رشد تولید و اشتغال در این بخش می شود، با توجه به ارتباطات با سایر فعالیت های اقتصادی، به رشد تولید و اشتغال در سایر بخشها نیز کمک می کند. براساس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، طبق گزارش جدید این سازمان، به منظور تولید غذای کافی برای جمعیت 1/9 میلیاردی جهان در سال 2050، باید 83 میلیارد دلار سرمایه گذاری خالص در کشاورزی کشورهای در حال توسعه صورت گیرد. در این گزارش که با توجه به برگزاری همایش کارشناسان ارشد کشاورزی در تاریخهای 12 و 13 اکتبرسال جاری در رم انتشار یافته، آمده است سرمایهگذاری در کشاورزی باید حدود 50 درصد افزایش یابد (Falco and Perring, 2005).

..................

مفهوم بیمه کشاورزى

بیمه محصولات کشاورزى در تئورى یک مکانیزم مشارکت در پذیرش ریسک است .اما عمل یک ابزار هزینه بر جهت انتقال ریسک از کشاورزان و تولید کنند گان به بیمه گران دولتى یا خصوصى مى باشد . بیمه کشاورزان نوعى بیمه است که به موجب آن محصولات کشاورزى در مقابل مخاطرات جوى مانند تگرگ ، طوفان، سیل، صاعقه، یخبندان و گرمازدگى و بیمارى هاى نباتى و حوادثى مانند آتش سوزى مورد پوشش قرار مى گیرند و خسارت مالى وارد به کشاورز بیمه گذار در دوره کاشت ، داشت و برداشت تا میزان مورد تعهد بیمه گر جبران مى شود (قلی زاده، 1385).

....................

اهمیت بیمه محصولات کشاورزی

بیمه محصولات کشاورزی، مهمترین ابزار حمایتی برای مدیریت بحران در بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود. به دیگر سخن، بیمه کشاورزی یکی از مهمترین سازوکارهای لازم برای ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و رویاروئی با نبود حتمیت و مخاطره‌پذیری شدید فعالیت و سرمایه‌گذاری است. بیمه، یکی از راه‌های خردمندانه و در واقع، مهمترین روش انتقال ریسک به شخص ثالثی است که آمادگی پذیرش آن را دارد. بیمه، سازوکاری مالی با هدف کاهش میزان خسارت از راه به‌هم پیوستن تعداد زیادی از عوامل نامعلوم برای تقسیم و تعمیم دادن بار مالی خسارت است (Abdollahi and Bakhshoodeh, 2007).

.................

رضایتمندی کشاورزان از بیمه کشاورزی
خانوارهای کشاورز روزانه با مجموعه ای از خطرات مالی و شغلی روبرو می باشند. تکرارپذیری مداوم بلایای طبیعی، آفات کشاورزی و تغییرات بازار موقعیت متغیر و غیرمطمئن عملکردی و مالی را برای کشاورزان به وجود آورده است. زیرا با توجه به تاثیرات اجتناب ناپذیر مخاطرات تولیدات کشاورزی بر اقتصاد جامعه روستایی و اهمیت فوق العاده زیاد بخش کشاورزی در اقتصاد کشورها، کشاورزان و حاکمیت های سیاسی برای یاری رساندن به کشاورزان و خانواده های روستایی، در راستای جبران خسارت های احتمالی ناشی از خطرات، اقدامات متنوعی انجام می دهند. بر این اساس، بیمه محصولات کشاورزی را می توان یکی از مهم ترین سازوکارهای موثر برشمرد. برقراری بیمه کشاورزی در جامعه روستایی را باید پدیده ای نو تلقی کرد. از راه های نشر، توسعه و گسترش بیمه محصولات کشاورزی، هماهنگ و نزدیک کردن برنامه های مدون موجود با خواست ها، نیازها و انتظارات کشاورزان است. در حقیقت بیمه محصولات کشاورزی فرایند عقلانی اندیشیدن جامعه روستایی است و رفتارشناسی و معرف شناسی خاصی را می طلبد تا در سبد مصرفی خانوار زراعی قرار گیرد.
....................

بیمه محصولات کشاورزی و اقتصاد کشاورزی
جایگاه بیمه محصولات کشاورزی و دامی دراقتصاد کشاورزی و اقتصاد ملی از جهات زیر دارای اهمیت است:
-  ایجاد امنیت تولید و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی.
-  بالا بردن توان محاسباتی و برنامه ریزی برای کشاورزان در جهت جلوگیری از نوسانات درآمدی و اعمال مدیریت ریسک.
-  تفکیک مدیریت های صحیح و نا صحیح از طریق اعلام حق بیمه ها و غرامات تفکیک شده.
- نظارت مستمر کارشناسان بیمه بر نحوه تولید و تشویق کشاورزان و دامداران برای استفاده از شیوه های صحیح مدیریتی و رعایت موازین و مقررات فنی و بهداشتی.
....................

روند تشکیل صندوق بیمه محصولات کشاورزی  و عملکرد آن

به منظور حمایت از کشاورزی و دامدارانی که در اثر حوادث غیرقابل پیش بینی تولیدات شان دچار خسارت و آسیب می شود و برای کمک به دوام فعالیت های تولیدی آنان، شورای انقلاب در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۵۸ تصویب کرد که صندوق ویژه ای به نام «صندوق کمک به خسارت دیدگان محصولات کشاورزی و دامی» در بانک کشاورزی تشکیل شود. همزمان با آغاز این فعالیت، کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت کشاورزی، وزارت برنامه و بودجه وقت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی، بیمه مرکزی ایران و بانک کشاورزی مأمور انجام مطالعات و تدوین لایحه قانون و تهیه اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی شدند. لایحه مذکور پس از بحث و مذاکره در تاریخ اول خرداد سال ۶۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید (نیک نامی و همکاران، 1388).
..................

بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی

با توجه به شرایط طبیعی و اقتصادی ایران، تولید کشاورزی یکی از پرمخاطره ترین فعالیتهای اقتصادی است و از آنجا که بخش مهمی از تولیدکنندگان کشاورزی کشور، یعنی کشاورزان متوسط و میانه حال، توان مالی محدودی دارند و همه دارایی شان را در هر دوره بهره برداری در فرایند تولید به کار می گیرند، گاه حتی کمترین خسارت ممکن است آنها را از هستی ساقط و زندگی فلاکت باری را بر آنها تحمیل کند. از این رو بیمه محصولات کشاورزی را می توان یکی از اهرمهای توسعه کشاورزی دانست؛ زیرا با استفاده از این ساز و کار هم می توان امنیت بیشتری برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فراهم ساخت و مخاطرات تولید را کاهش داد و هم شرایط مطلوبتری برای جلب و جذب سرمایه های خصوصی در بخش کشاورزی فراهم آورد (راستگو و رضوانفر، 1386).

..............

بیمه کشاورزی و افزایش بهره وری

بخش کشاورزی و فعالیت های مربوط به آن دارای ویژگی های خاصی است که آن را به شدت در معرض خطرها و آسیب های متعدد و پیش بینی ناپذیر، و در نتیجه خسارات و مشکلات عدیده یی قرار می دهد. جوامع مختلف در مواجهه با مخاطرات طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و شخصی در فعالیت های کشاورزی، شیوه ها و طرق متفاوتی را به منظور کاهش ریسک به کار گرفته اند که از میان آن ها سه شیوه ی اصلی اجتناب از مخاطرات اجتناب ناپذیر، پیش گیری از مخاطرات از طریق اصلاح و بهبود زیرساخت ها و فنون و نهادها، برخی مخاطرات غیر قابل اجتناب و پیش گیری نشدنی و در نتیجه چاره اندیشی برای سازوکارهای جبرانی، عمومیت دارد ( قلی زاده، 1385).

.................

منابع

اسدی، ه. (1381). نقش بیمه در افزایش سودآوری فعالیت گندمکاران شهرستان کرج. پژوهش و سازندگی، شماره 15، صص56-61.

آمارنامه اداره جهاد کشاورزی استان خوزستان.( 1389). آمار سطح زیر کشت و میزان تولید انواع محصولات.

........................

......................

 

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی , مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی , مبانی نظری بیمه محصولات کشاورزی , مبانی نظری بیمه کشاورزی و توسعه کشاورزی , مبانی نظری , بیمه محصولات کشاورزی , بیمه کشاورزی , توسعه کشاورزی

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانوادهدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 73 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 73

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده

توضیحات: 59 صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

خلاصه ای از کار:

- اهمیت خانواده و تصمیم گیری ها آن

خانواده به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه اش در حیات انسان ها از دیرباز مورد توجه اندیشمندان بوده و با رویکرد های دینی، اخلاقی، فلسفی و حقوقی مورد مطالعه قرار گرفته است.

راجرز معتقد است که "خانواده نظامی نیمه بسته است که نقش ارتباطات داخلی را ایفا می کند و دارای اعضایی است که وضعیت ها و جایگاه های مختلفی در خانواده و اجتماع احراز کرده اند و با توجه به محتوای نقش ها، وضعیت ها، افکار و ارتباطات خویشاوندی، که مورد تأیید جامعه ای است که خانواده جزء لاینفک آن است، ایفای نقش می کند: (به نقل از سیف، 1368: 46).

.......................

-کارکردهای اجتماعی خانواده

خانواده مهمترین کانون اجتماعی شدن فرد انسانی به حساب می آید و اولین مرکزی است که نقش های سنی،‌جنسی و رفتار و نقش های اجتماعی را برای افراد تعیین و مشخص می نماید از نظر جورج هربرت مید، مراحل مختلف فرایند اجتماعی شدن از طریق کنش متقابل با کسانی که در خانواده با فرد زندگی می کنند، شکل می گیرد. چارلز هورتن کولی نیز معتقد است که: خانواده مهم ترین نهادی است که در ساختن و پرداختن تصویر کودک و در پی ریزی و ویژگی های فردی و اجتماعی او تأثیر اساسی دارد (گلابی، 1375) از نظر بروس کوئن خانواده یکی از نهادهای اجتماعی نخستین است که کوئن خانواده یکی از نهادهای اجتماعی نخستین است که شالوده ی حیات اجتماعی محسوب می گردد و گذشته از وظیفه ی فرزندآوری و پرورش کودک و در نتیجه ی استمرار نسل ها و بقای نوع بشر، وظایف متعدد دیگری از قبیل فعالیت های اقتصادی، آموزش و پرورش و اجتماعی کردن فرد را نیز بر عهده دارد. همچنین خانواده به عنوان عامل واسطی است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروه ها،‌سازمان ها و مؤسسات اجتماعی،‌نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی و میراث های فرهنگی بر عهده دارد. با توجه به این که خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، پایگاه اجتماعی فرد نیز تا حد زیادی متکی بر پایگاه اجتماعی خانواده خواهد بود. (کوئن، 1372، ص 127- 129)

.....................

- سیر تاریخی تصمیم گیری در خانواده های ایرانی

هر چند اطلاع دقیقی از سبک های تصمیم گیری و نحوه اجتماعی شدن فرزندان در خانواده ایرانی دوران قبل از اسلام و اوایل دوره اسلامی وجود ندارد ، اما به صور کلی ادعا می شود که روابط خانوادگی در میان اقشار بالا و مرفه جامعه ، با اقشار پائین جامعه متفاوت بود . اطلاعات کاملی در مورد چگونگی روابط خانوادگی بخصوص در میان اقشار متوسط و پائین تقریبا وجود ندارد . از دوره های میانه ایران نیز تنها می توان از کتب اخلاقی ( قابوس نامه و کیمیای سعادت) نکاتی را در مورد خانواده استخراج کرد . این کتابها حاوی دستورات اخلاقی وظایف زن وشوهر و والدین و فرزندان نسبت به یکدیگر است و در مجموع نمایشگر چگونگی ارتباط آرمانی اعضاء خانواده با یکدیگر می باشد . اطلاع نسبی که از خانواده ایرانی داریم به عصر قاجار برمی گردد .در این دوره روابط والدین با فرزندن بر اساس فاصله و دوری بود . نگرش حاکم در آن زمان ، کودک را موجود ویژه ای نمی دید، از نظر آنها تفاوت کودک با بزرگسال تنها در اندازه متفاوت اندامها و نیروی کمتر کودک خلاصه می شد. بنابراین جست و خیزهای کودکانه و بازیهای آنها، پدیده چندان مطلوبی نبود . حتی نوع لباس کودک نیز شبیه لباس بزرگسالان بود و تفاوتی را نشان نمی داد . رابطه فرزند و والدین بسیار محدود بود و تعداد سالهای زندگی جمعی آنها با هم بسیار کوتاه بود. مفاهیم کودکی و نوجوانی، مفاهیم خاص نبودند، رابطه والدین، فرزند بیش از هر چیز تکیه بر آموزش کودک به معنای ورود به زندگی شغلی داشت ( اعزازی، 1386: 37) .

...................

- ساختار قدرت و خانواده

در جامعه شناسی مفهوم قدرت بسیار پیچیده است و در تمام واژگان مفاهیم جامعه شناختی هیچ مفهومی به اندازه قدرت، مساله ساز نیست با وجوداین قدرت در جامعه مساله کم اهمیتی نیست – قدرت از دیر باز موضوع فلسفه سیاسی بوده است ولی مانند بسیاری دیگر از مسائل سیاسی، فقط شامل دولت شهر نمی ود و خود جامعه را هم در بر می گیرد. قدرت پیامدهایی دارد که در نگرش عمومی تراز نظریه سیاسی درک شود. بنابراین، در نهایت باید آن را فقط مانند یک مقوله جامعه شناختی بررسی کرد. پایه های اولیه و کانون نهایی قدرت را باید در اجتماع و جامعه جستجو...................

..................

- انواع سبک های تصمیم گیری در خانواده

نحوه و شیوه های تصمیم گیری در خانواده را می توان در وجوه ترغیب، تحریک، اجبار و فعال کردن تعهد افراد دید (لوکس، 1370: 151). این وجوه را که می توان ضمانت اجرای یک عمل یا تصمیم محسوب کرد، ابزارهایی هستند که در رفتار دیگران تغییر ایجاد می کند. در واقع تصمیم گیری ها در خانواده می تواند هر یک از وجوه فوق الذکر را به خود گیرد. به این معنا که بر اساس ترغیب و مجاب سازی و یا بر مبنای اجبار و زور به مرحله اجرا درآید. بر این اساس است که می توان تصمیم گیری ها در خانواده را به اقتدارگرایانه، دموکراتیک و سهل گیر تقسیم بندی نمود. تصمیم گیری های دموکراتیک به مشارکت و حضور فعال اعضا در فرآیند اخذ تصمیم اشاره دارد و تصمیم گیری های اقتدارگرایانه به حاکمیت و محوریت یک فرد به عنوان رئیس یا ارشد در اخذ تصمیمات با کمترین توضیح دلیل اخذ آنها دلالت می کند. این روابط قدرت (دموکراتیک و اقتدارگرایانه) در تعاملات بین افراد خانواده را روابط دوسویه یا متقارن و یک سویه یا نامتقارن نیز نامیده اند.  سبک تصمیم گیری سهل گیر هم تصمیمات آزاد از طرف همه اعضا را حاکم می کند. (تاورمینا، 1978: 433).

.......................

- مشارکت فرزندان در فرایند تصمیم گیری خانواده

بچه‌ها معمولا از برخورد دیگران و نحوه رفتار بزرگ‌ترها، تصویری از خودشان ایجاد می‌کنند؛ تصویری که مدت‌ها در ذهنشان باقی می‌ماند و باعث می‌شود سال‌های آینده بر اساس آن اقدام کنند. بنابراین اگر دیگران کودک را فردی قدرتمند و توانا ببینند، او هم همین نظر را درباره خودش خواهد داشت. بنابراین شرکت در تصمیم گیری ها می تواند در روند کارهای آینده وی هم تأثیر گذار باشد.

........................

- درآمد خانواده و  تصمیم گیری در خانواده

آنچه به راستی اقتصاد خانواده را منحصر به فرد می کند وجود ارتباطات درونی بین نقش های شغلی و خانوادگی است، یعنی رابطه ای که به طور معمول و در غیر از مباحث اقتصادی خانواده یافت نمی شود. درک این ارتباطات درونی را می توان شاه کلید سالم سازی اقتصاد خانواده دانست. نگرش سیستمی درک روشنی از تاثیر متقابل دو سیستم فرعی خانواده و اقتصاد را بریکدیگر و برمحیط ارائه می دهد. باید باور داشت که اقتصاد خانواده یک فعالیت جدی و رسمی است نه تفنن و سرگرمی. مطالعات زیادی نشان می دهد که تغییرات در سطح درآمدها و محیط اقتصادی به تغییرات در نقش ها در خانواده می انجامد (سیدین و همکاران[1]، 2004: 54 ؛ مک کنوچا و همکاران[2]، 1993: 43؛ ویلسون[3]، 1985: 22).

...................

- اهمیت تحصیلات والدین در تصمیم گیری خانواده

اندیشه‌ی بشر همواره نعمتی گران قدر بوده است. این وجه افتراق با سایر موجودات سبب شده است، تا انسان در رهگذر تاریخ و در طول زمان به تکامل رهنمون شود. آدمی، از آغاز پا نهادن به این کره ی خاکی با مشاهده ی پدیده‌ها، مفاهیم و تصورات اولیه ای در ذهن خویش یافت، سپس در پی مفاهیم اسباب و علل پیدایش پدیده ها و رویدادها و تحولات، به تفکر و تجربه روی آورد و در هر مرحله گامی پیشتر فرا نهاد.

.................

- جهانی شدن و تأثیر آن بر ساختار و روابط خانواده

به طور کلی جهانی شدن به معنی متراکم شدن جهان و انباشت آگاهی در دنیاست و در تفکر و عمل ، جهان به مثابه ی یک مکان واحد قلمداد می گردد که در آن جوامع ملی ، بویژه افراد ، مجبورند موجودیت خود را به عنوان بخشی از یک مجموعه بزرگتر بپذیرند. اگر چه این پدیده در حوزه ی اقتصاد مطرح شده، ولی همه ی نظام های اجتماعی، فرهنگی را دستخوش تغییر و تحول کرده است و این نظام ها نیز به نوبه ی خود جهانی شدن در حوزه ی اقتصاد را تقویت نموده اند.

.....................

-ارزش ها و رابطه ی آن ها با خانواده

ارزش ها اصول و اخلاقیاتی اند که در وجود هر شخص جای می گیرند و حتی زمان که کسی توجهی بدان ندارد، راهنمای اعمال و انتخاب های او قرار می گیرند . بنابراین ، ارزش ها در تضمین رفتار سازگار افراد با محیط ، بسیار قدرتمند تر از رویه ها ، قواعد ، قوانین و مقررات اند . ارش ها ، همیشه وجود دارند تاانسان ها بر مبنای آن ها به.................

- طبقه اقتصادی و اجتماعی خانواده  و تصمیم گیری در خانواده

واژه طبقه به معنای رسته‌ای از مردم، دسته یا صنف و مرتبه است و در برابر Classe در زبان فرانسه است که خود از ریشه لاتین Classis گرفته شده است.

مفهوم طبقه در قرن 19 نخستین بار توسط “آدام اسمیت” مطرح شد اما اختلاف نظر بر سر تعریف طبقه اجتماعی وجود دارد. برخی تعاریف به اجمال اینگونه‌اند:

.....................

طبقه اجتماعی و اقتصادی و تصمیم گیری در خانواده

نتایج پژوهش های مختلف در مورد طبقه اجتماعی و اقتصادی خانواده ها بیانگر آن است که، تفاوت های زیادی بین آنها در مورد تصمیم گیری و نحوه آن وجود دارد. از تفاوت های عمده در حوزه خانواده وجود زمان ها، فضاهای...............

- شیوه های تربیتی در عصر جهانی شدن

با توجه به آن چه ذکر شد، مناسب ترین شیوه ی تربیتی خانواده شیوه آزادمنشانه است. اما نظر به شرایط حاکم بر تحولات جهانی،‌و از آن جا که روش تربیتی خانواده سهمی مهم در پرورش احساس مسئولیت در کودکان و نوجوانان و ایجاد ظرفیت لازم برای پذیرش و سازگاری با تحولات جهانی دارد، شیوه ی تربیتی مناسب عصر جهانی شدن ویژگی ها و نیازهای خاص خود را دارد که در این جا به نکاتی چند در زمینه ی روش های تربیتی مطلوب این فرایند و ایجاد مهارت های لازم در کودکان اشاره می شود.

............................

- نظریه های جامعه شناختی در مورد سبک های تصمیم گیری خانواده و اجتماعی شدن

با توجه به تنوع و تکثری که در حوزه نظریه های جامعه شناختی سبک های تصمیم گیری خانواده و اجتماعی شدن وجود دارد ، این نظریه ها در قالب سه دیدگاه کارکرد گرایی ، تعامل گرایی نمادی ، ترکیبی نوین ( گیدنز ، فوکو ، هابرماس ، بوردیو ) ارائه می شود .

الف دیدگاه کارکردگرایی

اجتماعی شدن یکی از موضوع های مورد علاقه دیدگاه کارکرد گرایی در جامعه شناسی می باشد . علاقه جامعه شناسان با رویکرد کارکرد گرایی به اجتماعی شدن از جهت حفظ نظم و نظام اجتماعی می باشد . دور کیم به عنوان یکی از پیشگامان این رویکرد به به موضوع درونی کردن اخلاق اجتماعی از طریق اجتماعی کردن و آموزش بسیار علاقمند بود . وی استدلال می کند که واقعیت های اجتماعی  و بویژه قواعد اخلاقی تنها در صورت درونی شدن در وجدان فردی به راهنما و نظارت کننده موثر رفتار بشر تبدیل می شوند ( کوزر ، 1368: 200-196) .

......................

میشل فوکو

فوکو در کتاب مراقبت و زندان ، نگاه انتقادی به کل روند اجتماعی کردن انسان ها از طرف اجتماع به خصوص نهاد تعلیم و تربیت دارد . از نگاه فوکو اجتماعی کردن ، ابزاری است جهت سلطه بیشتر بر انسانها و در این راستا نظام های اجتماعی از تمامی علوم جهت سلطه بیشتر کمک می گیرد ( به نقل از ریترز ، 557:1374) .

..................

منابع

ابراهیم زاده ، احمد، (1382):«موانع و راه های گسترش بینش علمی در دانش آموزان »، مجله ی پیوند ، شماره ی 293 ، انتشارات انجمن اولیا و مربیان .

احمدی ، سید احمد (1377):« روان شناسی جوانان و نوجوانان »، تهران ، نشر نخستین .

آراسته‌خو، محمد؛ نقد ونگرش بر فرهنگ اصطلاحات اجتماعی، علمی، تهران، چاپخش، چاپ اول 1381، 669 تتا 678.


[1]- Sidin et al.

[2]- Mc Conocha

[3]- Wilson

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده , مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن، جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده , مبانی نظری اهمیت خانواده و تصمیم گیری های آن , مبانی نظری جهانی شدن و تصمیم گیری خانواده , مبانی نظری , اهمیت خانواده , تصمیم گیری های آن , جهانی شدن , تصمیم گیری خانواده

مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور، گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس ها

مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور، گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس ها

مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور، گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس هادسته: علوم انسانی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 138 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 41

مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور، گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس ها

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور، گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس ها

توضیحات: 41صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مدیریت خروس ها در گله مادر

وظیفه خروس، تولید اسپرم و تلقیح مرغ است. اسپرم سازی از زمان بلوغ جنسی آغاز می‌شود. پس از آن، وزن بیضه ها افزایش می یابد، به گونه‌ای که در خروس های بزرگسال وزن بیضه ها به 10 برابر می رسد. دامنه پراکنش برای حجم منی خروس 08/0 تا 9/0 سی‌سی و برای غلظت اسپرم در منی، 5/3 تا 8 بیلیون گزارش شده است (اتچز[1]، 1380).

رشد اولین ویژگی مورد نظر در گله‌های گوشتی بوده و انتخاب ژنتیکی نیز در درجه اول بر همین اساس صورت می‌گیرد که نتیجه آن با بروز بلوغ جنسی زودرس ولی با عدم رشد کافی غدد جنسی در گله‌های مادر توأم شده است. بعبارت دیگر، بروز بلوغ جنسی در گله‌های تولیدی گوشتی امروزی به معنای رشد کامل غدد جنسی نیز نمی‌باشد. برای حل این مشکل، علاوه بر برنامه روشنایی مناسب، حرارت و تهویه سالن نیز که نقش اساسی دارند طوری باید تنظیم شوند تا گله همزمان با رسیدن به بلوغ جنسی، غدد جنسی آن نیز رشد کامل کرده باشد (محمودزاده، 1380).

.........................

عوامل موثر مربوط به باروری خروس در پرورش گله مادر

1-   نور: غده هیپوفیز بر اثر نور و روشنایی تحریک شده، هورمون لازم (تستوسترون) را ترشح و قدرت تولید اسپرم را در خروس افزایش داده و در نهایت باعث افزایش قدرت باروری در خروس می­گردد. طبق آزمایش­های انجام شده برای تغذیه بهتر و تولید بیشتر در گله­های مادر در شبانه روز احتیاج به 15 تا 16 ساعت روشنایی می­باشد. (اتچز، 1380).

………………..

ویژگی های تولید مثلی پرندگان

طیور پرورشی (مرغ، بوقلمون، مرغ گینه ای، اردک پکین و مسکوی، غاز و بلدرچین) گونه هایی تخم گذار هستند. پرندگان با سایر گونه های تخم گذار، همانند ماهی ها، تفاوت دارند چرا که لقاح داخلی در آنها انجام می شود. علاوه بر این، آنها خونگرم بوده و بیضه ها در داخل محوطه شکمی قرار دارند. بنابراین، فرآیند باروری و لقاح نزدیک به دمای بدن رخ می دهد که حدود 41 تا 43 درجه سانتی گراد است. این دما بالاتر از مقادیری است که برای بسیاری از موجودات خونگرم پیشنهاد شده است. فرآیند اسپرماتوژنسیز فرایندی سریع است (2 روز در خروس) که با یک زمان کوتاه بلوغ گامت در لولۀ دفران (1 تا 3 روز در خروس) قبل از انزال تکمیل شده و آمادة ورود به دستگاه تناسلی ماده به صورت جفتگیری طبیعی یا تلقیح مصنوعی می باشد. مرفولوژی اسپرم انزال شده پرندگان به این صورت است که در قسمت سر سیلندری نازک با قطر حداکثر mμ 5/1 داشته و بخش میانی حدود mμ 5/1 طول دارد که شامل یک تاژک بسیار بلند است (mμ 90). اسپرم پرندگان تمام بخشهای تعریف شده گامت نر را در خود دارد که شامل آکروزوم، هسته و قطعه میانی با 20- 30 میتوکندری است.

……………….

اسیدهای چرب و باروری طیور

اهمیت مصرف گوشت مرغ در بسیاری از جوامع ثابت شده و عمده ترین منبع تامین گوشت سفید می باشد. لذا تمرکز بسیاری از محققین بر بهبود شرایط تولید مثلی و افزایش عملکرد این پرنده صنعتی می باشد. در حقیقت، توجه به لیپید اسپرم از آنجا ناشی می شود که اسیدهای چرب منبع انرژی برای متابولیسم اسپرماتوزوآ هستند. در حال حاضر، به خوبی مشخص شده است که لیپیدها نه تنها به عنوان منبع انرژی مطرح هستند (اسکات، 1973) بلکه در تمام اتفاقات و رخدادهای اصلی که منجر به باروری می شود، دخالت دارند.

………………

اسیدهای چرب اسپرم در پرندگان پرورشی

در مقایسه با سایر گونه ها ترکیب لیپیدی اسپرم پرندگان پرورشی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است (13-15 و 19-21). فسفولیپیدها (70- 80 درصد کل لیپیدها) و کلسترول (حدود 20 درصد) سازنده لیپیدهای غشاء اسپرم در پرندگان پرورشی هستند. اکثر آنها در غشاء پلاسمایی یافت می شوند، اما غشاء میتوکندری و هسته نیز ارتباط زیادی با لیپیدهای اسپرم دارند. فقدان و یا کمبود تری اسیل گلیسرول یا تری گلیسیرید در راستای عدم وجود ذخایر (داخل سیتوپلاسمی) در گامت هاست.

.......................

اثرات تغییر اسیدهای چرب جیره بر اسپرم خروس

جیره بر ترکیب اسیدهای چرب غشاء اسپرم خروس مؤثر است. محققین گزارش نموده اند که اسیدهای چرب جیره بر ترکیب اسیدهای چرب بافتها در تمامی گونه ها تأثیر می گذارد. اما، اثرات تغییرات جیره ای معمولاً در طی تکثیر سلولی، رشد و تمایز تأثیربیشتری دارند که این تأثیر وابسته به سن است.

..............

اثرات PUFA جیره بر عملکرد بیولوژیکی اسپرم پرندگان

عمده اسیدهای چرب غشاء اسپرم فسفولیپیدها بوده و دیر زمانی است که محققین بر اثرات عمده آنها در عملکرد بیولوژیکی گامت صحه گذاشته اند (31). اسپرم سلولی تاژک دار است و حرکت برای آن به منظور رسیدن به محل لقاح، ضروری است. سیالیت غشاء عملکرد فعالی است که باعث تحریک اسپرم، تخمک و تشکیل نطفه می گردد. به دلیل ظرفیت بالای لیپیدها، اسیدهای چرب و خصوصا PUFA، غشاء فسفولیپیدی اثرات چشمگیر و قابل توجهی در....................

ترکیب لیپیدی اسپرم خروس

کل چربی مایع منی خروس در دامنه 43/0 تا 9/0 میلی گرم در 109 اسپرم (کلسو و همکاران[2]، 1996) و از 15/0 تا 5/1 میلی گرم در هر میلی لیتر مایع منی گزارش شده است فسفولیپیدهای اسپرم مهمترین گروه چربی ها بوده و حدود 60 تا 70 درصد کل چربی در خروس را شامل می شوند. کلسترول آزاد دومین گروه از چربی های عمده در اسپرم خروس های نژاد گوشتی و بوقلمون است و حدود 20- 22% کل اسیدهای چرب اسپرم را تشکیل می دهد. در مقابل، در نژادهای تخم گذار اسیدهای چرب آزاد سهم بیشتری را در مقایسه با کلسترول آزاد به خود اختصاص می دهند (14 درصد در مقابل 10 درصد). سایر گروه های لیپیدی (اسیدهای چرب آزاد، تری اسیل گلیسرول یا تری گلیسیرید) در تمام نژادهای پرندگان تشخیص داده شده است (سرولینی و همکاران، 1997). فسفولیپیدها از 2 بخش مساوی که شامل........................

ترکیب چربی، خصوصیات مایع منی و باروری در خروس

درک رابطه بین سطوح فسفولیپیدها و اسیدهای چرب سیر نشده موجود در اسپرم خروس با عملکرد و باروری آن مستلزم مطالعات عمیق و پیچیده است. توسعه اسپرماتوژنز مسلماً همراه با افزایش (DTA) C22:4 n-6 در داخل بیضه هاست که در سن 15 هفتگی به اوج خود می رسد. نرخ باروری به صورت منفی تحت تأثیر تغییر فسفولیپید موجود در غشاء پلاسمایی اسپرماتوزوئید تغییر می کند (فرومان و تورستون[3]، 1984).

..................

تولید رادیکال های آزاد در شرایط تنشی و اهمیت آنتی اکسیدان ها

تولید رادیکال های آزاد مسئله ای طبیعی است که در جریان تنفس و اکسید شدن مواد در بدن موجودات زنده که یکی از راه های تولید انرژی از غذاهاست به وجود می آیند و  می توانند باعث بروز اثرات ناخواسته ی فراوانی بر ساختار و عملکرد بافت های بدن آنها شوند. این ترکیبات بسیار فعال که بسیار هم ناپایدارند حاوی مقادیر بالایی از انرژی هستند. در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن موجودات این عوامل مضر را خنثی و بی ضرر می کند اما عوامل و شرایط تنشی باعث می شوند موجودات نتوانند به طور صحیح و کامل با این رادیکال های آزاد مبارزه کند. در نتیجه ساختمان و کارکرد سلول های بدن آنها توسط رادیکال های آزاد تخریب شده  و منجر به بروز اشکالاتی در قسمت های مختلف می گردد (فلنبرگ و اسپایسکی، 2006).

..............

اهمیت آنتی اکسیدان ها در افزایش باروری اسپرم

پرندگان، گونه هایی فصلی هستند و با شرایط استاندارد پرورش، راندمان باروری آنها (خروس و بوقلمون) نیز بین 30 تا 40 هفتگی وضعیت مطلوبی دارد و در سن 50 تا 60 هفتگی به طور موقت قدرت باروری را ازدست می دهند (27). یکی از علل کاهش قدرت آنتی اکسیدانی با افزایش تدریجی سن عنوان شده و متعاقب آن افزایش پراکسیداسیون لیپیدها رخ می دهد (کلسو و همکاران، 1996) نسبت اسیدهای چرب امگا-6 درخروسهای مسن کاهش می یابد(29).

گیاه رزماری

رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رُزماری (Rosmarinus officinalis) گیاهی خشبی، چندساله و معطر است که برگ‌هایی سوزنی‌شکل و همیشه‌سبز دارد. رومارن بومی منطقه مدیترانه و کشور اوروگوئه است. گل‌های آن در رنگ‌های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی می‌رویند. منشأ این گیاه مناطق آهکی نواحی مدیترانه گزارش شده است. ارتفاع این گیاه بستگی به شرایط اقلیمی محل رویش داشته و بین ۱ تا ۲ متر متغیر است. برگها سبز رنگ، متقابل، باریک، بلند و نوک تیز است. سطح رویی برگ صاف و فاقد کرک است در حالی که پشت برگ سفید رنگ و پوشیده از کرک می باشد. گلها کوچک و آبی رنگ بوده و اواخر بهار از لابلای برگها خارج می شود. گلها به ندرت سفید رنگ است. گلهای این گیاه نوش فراوانی تولید کرده و شدیداً عسل آور است (روم[4]، 1988).

منابع

اتچز، ر. ج. 1380. تولید مثل در پرندگان اهلی (برگرداننده: محمد جواد ضمیری). انتشارات دانشگاه شیراز، 423 ص.

افتخاری م، نیازی حصارسفیدی س. 1389. تاثیر کاربرد مکمل گیاه دارویی رزماری در بهبود ماندگاری و کیفیت گوشت در جوجه های گوشتی. پنجمین همایش ملی ایده های نو در کشاورزی. 29-28 بهمن. ص 42-38.


[1]- Atchez, 1380

[2] - Kelso et al., 1996

[3] - Froman and Thurston

[4]- Room, 1988

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور، گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس ها , مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور، گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس ها , مبانی نظری اسیدهای چرب و باروری طیور , مبانی نظری گیاه رزماری و فراسنجه­های کیفی اسپرم و باروری خروس ها

مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش

مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش

مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقشدسته: علوم انسانی
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 65 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 51

مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش

توضیحات: 51صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها و استخراج شده از مقالات داخلی و ترجمه مقالات خارجی مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

خلاصه ای از کار:

- تدریس

اصطلاح تدریس ،اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر می رسد ،اکثر معلمان و مجریان برنامه های درسی با معنی و ماهیت درست آن آشنایی دارند . برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس می تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه ی کار کردن با آنها تأثیر مثبت یا منفی بر جای گذارد . برداشت چند گانه از مفهوم تدریس می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ؛از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان ، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمی چون پرورش ، آموزش ،تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور می کنند وبه جای هم به کار می برند . این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک و در هم تنیده داشته باشند ، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند (فلاحی، 1388).

........................

- روش های تدریس
تدریس, تنها فعالیت معلم در کلاس درس نیست بلکه فعالیتی دو جانبه از طرف معلم و دانش آموزان میباشد که در جریان آن, بین دانش آموزان با یکدیگر و معلم تعامل وجود دارد.
روش تدریس را میتوان به دو گروه عمده تقسیم کرد: روشهای تدریس فعال و روشهای تدریس غیر فعال (سنتی). (عیبری، 1389).
..................

- یادگیری فعا ل چیست؟

به طور خلاصه یادگیری فعال آن است که دانش آموزدر تولید مفهوم مشارکت دارد در مقابل ،یادگیری انفعالی قرار دادن دانش آموز در مقابل مفاهیم آماده واز پیش طرح شده ای است که انتظار میرود که آن ها را حفظ کند در یادگیری فعال موضوع مهم آموختن مطالب همراه بادرک وفهم آن هاست این نوع آموختن تنها ازراه در گیر شدن مستقیم با مسئله وکسب تجربه های دست اول حاصل می شود اما دریاگیری انفعالی تاکید بر خواندن مطالب و حفظ کردن آن هاست . تفاوت های این دو روش در جدول 1 آمده است.

جدول 1: مقایسه روش های یاددهی سنتی (غیر فعال) و یادگیری (روش نوین و فعال) (یغما، 1380).

....................

- ارتباط بین تدریس و یادگیری

یادگیری، فرایندی مداوم در طول زندگی انسان محسوب می شود . از جریان پیچیده سخن گفتن در آغاز زندگی که به ظاهر با سهولت انجام میگیرد تا یادگیری نظریه های پیچیده علمی و حل مسائل دشوار، همه براساس فرایند یادگیری صورت می پذیرد. یادگیری ممکن است بدون دخالت فرد خاصی به عنوان معلم صورت گیرد و یا با نظارت و هدایت معلم انجام شده و هدف و جهت خاصی را داشته باشد که به آن یادگیری رسمی گویند.

..........................

- انواع روش های فعال تدریس:

- بارش مغزی

این روش توسط الکس اسبورن در سال 1988 معرفی شد. در آن زمان بنیاد فرهنگی اسبورن این روش را در چندین شرکت تحقیقاتی، بازرگانی، علمی و فنی برای حل مشکلات و مسائل مدیریت به کار گرفت. موفقیت این روش در کمک به حل مسائل آن چنان بود که ظرف مدت کوتاهی به عنوان روشی کارآمد شناخته شد. فرهنگ لغت " وبستر" تعریف بارش مغزی را چنین بیان می دارد: تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابد. در این روش همه نظرات در جمع بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

آموزش مبتنی بر روش بارش مغزی شامل مراحل زیر است :

الف) خلاقیت و تولید اندیشه

بیان و تقهیم موضوع جلسه به وسیله رئیس جلسه.
اعلام وظایف اعضا، منشی و مشاهده کنندگان به وسیله رئیس جلسه .
بیان قوانین جلسه به وسیله رئیس جلسه .
شروع جلسه بارش مغزی و ارائه نظرات به صورت چرخشی و نوبتی.
ثبت نظریات و آرای بیان شده در حین اجرای جلسه به وسیله منشی.
ب ) قضاوت و ارزشیابی (معدن دار و کاکیا، 1387).

...........................

- بحث گروهی:

یکی از روش های معمول برای تدریس روش بحث گروهی می باشد. روش تدریس بحث گروهی، یکی از انواع روش‌های سنتی است که در بیشتر مدارس دنیا در طول تاریخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده‌اند و امروزه نیز یکی از متداولترین روش‌های حاکم بر مدارس است. روش بحث گروهی گفتگویی است سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص که مورد علاقه مشترک شرکت‌کنندگان در بحث است. در صورت بالابودن جمعیت کلاس، باید آنها را به گروه‌های کوچکتر تقسیم و یا از روش‌های دیگر استفاده کرد. در این روش، معمولاً معلم موضوع یا مسأله خاصی را مطرح می‌کند و شاگردان درباره آن به مطالعه، اندیشه، بحث و اظهارنظر می‌پردازند و نتیجه می‌گیرند، بنابراین برخلاف روش سخنرانی در این روش، شاگردان در فعالیت‌های آموزشی، فعالانه شرکت می‌کنند و مسئولیت یادگیری را به عهده می‌گیرند. در اجرای صحیح بحث گروهی، شاگردان باید توانایی سازماندهی عقاید و دیدگاه‌های خود، انتقادات دیگران چه درست و چه نادرست  و ارزیابی نظرهای مختلف را در ضمن بحث داشته باشند. به عبارت دیگر روش بحث گروهی، روشی است که به شاگردان فرصت می‌دهد تا نظرها، عقاید و تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارند  و اندیشه‌های خود را با دلایل مستند بیان کنند (شعبانی، 1386).

..................

روش پودمانی:

روشی است که در آن اهداف درس به اجزای روشن و مشخصی تقسیم می شوند یعنی اهداف عملکردی تعیین می شود. اهداف عملکردی ، بیان دقیق از یک قابلیت مشخص یادگیری است که به گونه ای روشن مورد مشاهده قرار می گیرد. مجموعه اهداف جزئی عملکردی در کنار هم ، اهداف اصلی یادگیری یک واحد درسی را تشکیل می دهند(دلیرراد، 1388).

.........................

- روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی)

رویکرد جالبى است که ویلیام گوردون و دستیارانش در سال 1961 براى رشد خلاقیت از طریق بازى‏هاى نمایشى در آموزش و تدریس دروس مختلف، تدوین کرده‏اند و مى‏تواند مبناى نظرى روش بازسازى تجربیات گذشته باشد. الگوى بدیعه‏پردازى یا افزایش تفکر خلاّق، براى کمک به دانش‏آموزان براى درهم شکستن زمینه ذهنى و تولید افکار و راه حل‏هاى تازه براى درک مسائل تاریخى و تحلیل آنها، قابل استفاده است.

........................

- مفاهیم اساسی روش تدریس بدیعه پردازی

این الگو مفاهیمی ، چون استعاره قیاس مستقیم ، قیاس شخصی و تعارض فشرده از این جمله اند . برای مثال از دانش آموزان خواسته می شود کتاب درسی خود را با یک رودخانه یا یک لنگه کفش کهنه مقایسه کنند .

قیاس مستقیم هم در امر نو آفرینی فکری نقش ارزنده ای دارد . در قیاس مستقیم ، دو موجود یا دو مفهوم مقایسه می شوند . تعارض فشرده مفهومی است که دو صورت یک عمل یا شیئی را توصیف می کند . تعارض فشرده بینشی در فرد ایجاد می کند که ژرفای زیادی دارد . دانش آموزان از طریق تعارض فشرده دو گونه داوری درباره یک فعالیت انجام می دهند . مثلاً ، دانش آموزان درباره درس ریاضی چنین قضاوت می کنند ، آن درس « طاقت فرسا و لذت بخش » است . یا می گویند تکنولوژی محصولی از تفکر عملی انسان است که « سودبخش » و « دردسر آفرین » است  (قوشلی و ادیب، 1384).

..............................

-  مراحل اجرای روش تدریس بدیعه پردازی

مرحله اول : شرایط موجود

در این مرحله ، معلم از دانش آموز می خواهد که به توصیف و تشریح شرایط حاضر یا موجود بپردازند . در مرحله نخست ، دانش آموزان آنچه از شرایط می فهمند توصیف می کنند .

مرحله دوم : قیاس مستقیم

در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد که قیاس های مستقیمی را پیشنهاد کنند . معلم دانش آموزان را وادار می کند تا یکی از قیاس های پیشنهادی را انتخاب کنند .

................

- روش تدریس ایفای نقش

این روش با عناوین دیگرى همچون وانمود سازى یا شبیه سازى(13) و بازیگرى یا نمایش در تقسیم‏بندى‏هاى روش تدریس مطرح است. ( دیلون، 1995 ). روش تدریس ایفاى نقش بر تجارب مستقیم و عینى‏اى متکى است که مى‏تواند براى درس‏هایى که براى نمایش دادن مناسب هستند، به کار رود.

...................

- مفاهیم اساسی روش تدریس ایفای نقش

مفهوم ایفای نقش مجسم کردن یا به تصویر کشیدن عواطف ، واژگان ( گفتار ) و اعمال است نقش ها به تنهایی متجلی و نمود نمی یابند ، با ایفای نقش است که آنچه مربوط به نقش است در برابر دیدگان قرار می گیرند . مفهوم نقش عبارت است از دسته ای از عواطف و احساسات ، واژگان و اعمال نقش هر کس به دید کسان دیگر دارای اسلوب خاص و رویه ویژه ای است .

نقش هایی را که افراد بازی می کنند متأثر از عواملی است که طی سالیان بر فرد اثرگذار بوده اند .

..................

- محاسن و محدودیت‌های روش ایفای نقش
الف) محاسن روش ایفای نقش
1ـ روش ایفای نقش، شاگردان را برمی‌انگیزد که با شور و شوق و هیجان،‌ جریان نمایش را دنبال کنند.
.................

-خلاقیت و روش های تدریس

خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد. نمونه های خلاقیت را می توان در نقاشی روی دیوار در زمان

...................

- پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن:

یکی از عاملهای بسیار مهم در تکوین شخصیت نوجوان و جوان مدرسه می باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در فرایند اجتماعی کردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طریق آموزش مهارتهای علمی و فنی و فراهم آوردن زمینه همکاری گروهی و مسیولیت پذیری نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصیت آنان را فراهم می سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ایجاد آمادگی در نوجوانان و جوانان به منظور کسب مدارج عالی تحصیل می کنند با وجود این بسیاری از نوجوانان بدون دریافت مدارج عالیه مستقیماً به زندگی وارد شده و چون فاقد آمادگی لازم برای ورود به آن می باشند. احساس شکست و درماندگی نموده به بهداشت و سلامت روانی آنان آسیب وارد می شود . علاوه بر آن فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در موفقیت و یا عدم موفقیت دانش آموزان در مدرسه ودر نتیجه در زندگی آینده آنها تاثیر دارد که به ذکر پاره ای از آنها می پردازیم.

...................

منابع:

احدیان، منصور و آقازاده، محرم. (1380). روش های نوین تدریس، تهران: نشر آمیژ.

ادیب نیا ،اسد (1388).روش های تدریس پیشرفته: شوشتر دانشگاه آزاد اسلامی

انصاری راد، مژگان. (1379). آموزش درس مطالعات اجتماعی، تهران: نشر مدرسه.

اوجی نژاد، احمد رضا و سرخابی، محمد. (1382). بررسی تاثیر الگوی تدریس بدیعه پردازی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان در درس انشا مدارس راهنمایی شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

.......................

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش , مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش , مبانی نظری روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری , مبانی نظری روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش , مبانی نظری روش تدریس , ارتباط تدریس , یادگیری , روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) , روش تدریس ایفای نقش

مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه

مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه

مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاهدسته: علوم انسانی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 86 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 58

مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه

توضیحات: 58صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه کشاورزی

خلاصه ای از کار:

- اهمیت حبوبات در تغذیه انسان

حبوبات یکی ازمهمترین منابع گیاهی غنی ازپروتئین و دومین منبع مهم غذائی انسان به شمار می رود  و در کنار غلات، نقش بسیار موثری درتغذیه انسان دارد. در کشورهائی که از نظر کمی و کیفی در فقر غذائی هستند، حبوبات اهمیت ویژه ای داشته و جزء اصلی رژیم غذائی مردم فقیر جهان محسوب
می گردد.

انرژی حبوبات معادل غلات است. از  نظر اسیدهای آمینه (بخصوص لیسین)غنی هستند. لگوم ها با توجه به داشتن ریشه های عمیق، علاوه برتحمل شرایط خشکی که جهت کشت در مناطق خشک توصیه می شود، باداشتن ویژگی تثبیت ازت، موجب بهبود حاصلخیزی خاک اعم ازخواص فیزیکی، شیمیائی و زیستی شده و نقش مهمی در پایداری نظام کشاورزی ایفا می کند. به همین خاطرحبوبات در تناوب زراعی جایگاه خاصی داشته ودامنه سازگاری وسیعی دارند. در عرضهای جغرافیائی و دامنه های حرارتی مختلف اعم از مناطق گرمسیری و سردسیری قابل کشت می باشند. این محصولات هم به طور منفرد و هم به صورت کشت مخلوط با سایر محصولات قابل کشت هستند. گیاهانی کم توقع بوده و برای کشت در نظام های زراعی کم نهاده مطلوب هستند (صادقی‌پور، 1380).

......................

- ارزش غذایی عدس

عدس بعلت داشتن پروتئین زیاد (23 تا 32 درصد) و سهل‌ الهضم بودن و ارزش غذایی خوب، در بین سایر حبوبات از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد و بخش عمده‌ای از رژیم غذایی مردم تنگدست را تشکیل داده و به همراه نخود و باقلا بعنوان گوشت مردم فقیر شناخته شده و اغلب جایگزین گوشت می‌شود. بطور متوسط حبوبات مانند عدس، مقدار پروتئینی بیشتر از دو برابر غلات تولید می‌کنند (باقری و همکاران 1376) .

....................

- اهمیت اقتصادی، سطح زیر کشت و تولید عدس

لگومها پس از غلات مهمترین گیاهان زراعی بشمار می‌روند و به تیره Fabaceae تعلق دارند. زراعت لگومهای دانه‌ای سریعترین راه افزایش تولید پروتئین در کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است. سطح زیر کشت جهانی حبوبات 54/64 میلیون هکتار و تولید کل آنها 6/43 میلیون تن می‌باشد و متوسط عملکرد جهانی آنها 856 کیلوگرم در هکتار است که اکنون هدف، افزایش این عملکرد به 1500- 1000 کیلوگرم در هکتار می‌باشد. سطح زیر کشت عدس در دنیا  بیش از 2 میلیون هکتار و کل تولید آن 3/2 میلیون تن است (هانیسگی،1380). پروتئین حبوبات از نظر اسیدآمینۀ لیزین غنی است ولی از نظر ترکیبات گوگرددار مثل اسیدآمینه میتونین فقیر است، به همین دلیل ترکیب غلات- حبوبات غذای کاملی است. مصرف سرانه حبوبات از 64 به 40 گرم در روز کاهش یافته است (هوتین، 1376)

................

- گیاه‌شناسی عدس

عدس (Lens culinaris) از جنس Lens و متعلق به خانواده لگومینوزه (بقولات) است نام لاتین این گونه اولین بار توسط مدیکوس در سال 1787 منتشر شد (هوتین، 1376).

عدس‌ها متعلق به طایفه Viciceae هستند که خود دارای 5 جنس Lens، Vicia، Pisum، Lathyrus و Vavilovia می‌باشد. این‌ها همگی از یک خزانه ژنی بوده و قادرند براحتی با هم تلاقی شوند (هانسیگی و همکاران،1380).

...................

- سابقه کشت عدس

عدس از قدیمی‌ترین منابع غذایی گیاهی بشر است و سابقه کشت و کار آن به قدمت تاریخ کشاورزی است و همزمان با گندم بوده است. عدس هم در قرآن (سوره بقره آیه 61) و هم در انجیل نام برده شده است. وجود بقایای دانه‌های عدس در مقابر مصری به 2300 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد (مجنون حسینی، 1372). این گیاه بومی جنوب غربی ترکیه و ترکستان است (هانسیگی و همکاران، 1380)

................

- اهمیت کشت و کار عدس

عدس بعلل زیر قادر است در کشاورزی نوین نقش عمده‌ای را ایفا نماید:

1- ورود در برنامه‌های تناوب زراعی، بدلیل تثبیت ازت باعث حاصلخیزی خاک می‌شود و برای محصولات پس از خود سودمند است. در تناوب با غلات در مزرعه عدس می‌توان با استعمال علف‌کش بر علیه گرامینه، علفهای هرز را به نحوی کنترل نمود و همچنین بیماری‌های ریشه‌ای را در غلات کاهش داد (هوتین، 1376).

2- سازگاری نسبتاً خوب با اقلیم‌های خشک و نیمه خشک، بطوریکه در مناطق گرم و خشک در پائیز و در نواحی سردسیری، اواخر زمستان تا اوایل بهار کشت می‌شود.

3- طول دوره رشد نسبتاً کوتاه، 70 تا 100 روز و امکان کشت آن بعنوان محصول دوم بعد از غلات.

4- ارزش غذایی خوب کاه آن در تغذیه دام که بمراتب ارزش غذایی بهتری از کاه غلات دارد و علوفه خوبی برای پرواربندی می‌باشد (احمد، 1997).

.................

- موارد استفاده

...................

- آب و هوای مناسب کاشت عدس

در شرایط آب وهوایی ایران امکان کشت گیاه عدس به هر دو صورت دیم و آبی وجود دارد و با توجه به تنوع ارقام این گیاه در قاره آسیا و نیز در ایران، امکانات انتخاب در آن برای بهبود عملکرد و سایر صفات زراعی وجود دارد (رافضی، 1375).

.............

- فتوپریود و درجه حرارت

این گیاه جزو گیاهان روز بلند است که بطول روشنایی 14 ساعت یا بیشتر احتیاج دارد، واریته‌های بی‌تفاوت (روزخنثی) نیز در بین آنها دیده می‌شود. عدس‌هایی که در شرایط روز کوتاهی کشت می‌شوند، رشد رویشی بیشتری خواهند داشت. نوسانات در طول روشنایی، درجه حرارت روز و شب می‌تواند روی فنولوژی و ساختمان گیاه، گلدهی، تشکیل غلاف و میزان محصول اثر بگذارد. عدس گیاه مخصوص مناطق معتدله سرد تا نواحی خشک و گرم است، در ارتفاعات و مناطق گرم تا 2000 متری از سطح دریا کشت می‌شود (محمودی، 1383).

..............

- جوانه‌زنی

.............

- نیاز آبی

................

- نیازخاکی و کودی

.................

- عملیات زراعی

................

- بررسی تنوع ژنتیکی عملکرد عدس

...............

- تثبیت بیولوژیکی ازت

یک زراعت عدس که 2 تن دانه تولید کند حدود 100 کیلوگرم ازت، 28 کیلوگرم فسفر و 78 کیلوگرم پتاس در هکتار جذب می‌کند. تحت شرایط تلقیح بذر با ریزوبیوم بصورت طبیعی 85 درصد کل نیاز ازت از طریق تثبیت ازت تأمین می‌گردد (مجنون حسینی، 1372؛ هانسیگی و همکاران ، 1380؛ هوتین، 1376).

................

- تراکم  و نقش آن در زراعت

دستیابی به یک عملکرد خوب مستلزم تولید یک محصول خوب می باشد. تراکم مناسب ضمن استفاده کامل از مواد غذائی و رطوبت، به خوبی با علفهای هرز رقابت می کند. حد مطلوب تراکم کاشت بسته به شرایط محیطی و تیپ گیاه فرق می کند. یکی از روشهای مؤثر در مورد بالا بردن کارائی استفاده از بارندگیها در فصل زراعی، انتخاب تراکم مناسب است. بطور کلی تراکم کاشت تاثیر اساسی بر رشد گیاه دارد، زیرا نوع شرایط محیطی را که در مراحل مختلف رشد، گیاه با آن مواجه خواهد شد تعیین خواهد کرد . (محمودی، 1383).

................

- تاریخ کاشت و نقش آن در زراعت

رعایت تاریخ کشت برای جلوگیری از تخریب خاک و بستر کشت مناسب توسط عملیات به موقع ماشین آلات از رشد و تکثیر به موقع تعدادی از آفت ها جلوگیری می کند و یکی از عوامل موثر در سالم سازی محیط کشت به شمار می رود . زیرا با تغییر دادن زمان کاشت می توان بعضی از آفت ها را کنترل کرد .

عدس علاوه بر تثبیت نیتروژن هوا و مناسب ساختن آن برای گیاه میزبان و محصولات بعدی، در تناوب با غلات باعث شکستن سیکل آفات و بیماری های غلات که در اثر سیستم های تک کشتی بوجود می آیند، می شود و از این طریق باعث پایداری در سیستم های زراعی غلات می گردد (سارکر و همکاران، 2002).

......................

- تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد و صفات گیاهان زراعی

تغییر تاریخ کاشت باعث تغییر طول روز، دمای حداکثر و حداقل رطوبت نسبی و سایر شرایط محیطی در طول فصل رشد گیاه شده و بر طول دوره رشد، مراحل فنولوژیک و در نهایت بر عملکرد کمی و کیفی گیاه تاثیر می گذارد. اصولا برای هر محصولی زمان کاشت مطلوبی وجود دارد که به تاخیر افتادن آن موجب کاهش عملکرد می گردد (سرمدنیا، 1369).

انتخاب تاریخ کاشت مناسب به علت ضرورت استفاده حداکثر از عوامل محیطی طی فصل رشد، حائز اهمیت است. تاریخ کاشت مطلوب از محلی به محل دیگر  و در یک محل نیز از ژنوتیپی به ژنوتیپ دیگر متفاوت است. کاشت عدس در زمان مناسب باعث استقرار بهتر گیاه پیش از فرا رسیدن دماهای محدودکننده رشد، می‌شود (سارکر و همکاران، 2002 ).

..............

- تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد

گلوی (1372) با بررسی اثر تاریخ کاشت و تراکم بوته بر عملکرد و اجزای عملکرد عدس در منطقه مشهد، مشاهده کرد که تأخیر در کاشت عدس بهاره، بدلیل افزایش سریع درجه حرارت در آخر فصل رشد، باعث کاهش طول دوره زایشی، عملکرد دانه، تعداد غلاف در بوته و تعداد دانه در غلاف گردید.

مروی در سال 1374 در منطقه نیشابور، با بررسی اثر تاریخ کاشت بر روی عدس نتیجه گرفت که در کاشت زود هنگام، عملکرد دانه در هکتار، تعداد غلاف و دانه در بوته و وزن صد دانه بیشتر از تاریخهای کاشت دیگر بود.

یزدی صمدی و پیغمبری در سال 1383 در بررسی سه ساله اثر تاریخ کاشت و تراکم بوته بر صفات مهم زراعی عدس در منطقه کرج، دریافتند که حداکثر محصول و وزن صد دانه از تاریخ کاشت اول یعنی اواسط آذر و حداقل محصول از تاریخ کاشت آخر، یعنی اواسط بهمن ماه حاصل گردید.

لیلیانا و ددلگا (1986) با بررسی اثر تاریخ کاشت بر روی عدس در آرژانتین، چنین نتیجه گرفتند که عملکرد دانه در بوته تحت تأثیر تاریخ کاشت قرار می‌گیرد، ولی وزن صد دانه تحت تأثیر آن قرار ندارد.

با جایگزینی کشت پائیزه-زمستانه به جای کشت بهاره و استفاده بیشتر از نزولات جوی، وضعیت کیفی و کمی عملکرد به نحو مطلوبی افزایش می یابد (مولودی، 1382).

.....................

- تاثیر تاریخ کاشت بر صفات مورفولوژیکی

با تأخیر در کاشت، طول دوره رویشی، ارتفاع ساقه و فاصله اولین غلاف از سطح زمین تحت تأثیر روزهای بلند و درجه حرارتهای بالا کاهش می ‌یابد (نخزری مقدم، 1379؛ گلوی، 1371 )

.............

- تاثیر تاریخ کاشت بر مراحل فنولوژیکی

در آزمایش بررسی برخی صفات توده های عدس مناطق گرم و خشک در ایستگاه تحقیقات کشاورزی زهک- زابل در سال زراعی 84-1383 مشخص گردید که با تأخیر در کاشت، فاصله زمانی کاشت تا 50 درصد گلدهی و 90 درصد رسیدن کاهش یافت. نتایج آمار توصیفی صفات نشان داد که بیشترین ضریب تغییرات فنوتیپی مربوط به عملکرد دانه بود (نارویی راد، 1387).

..........

-تاثیر تراکم بوته بر عملکرد و صفات گیاهان زراعی

عکس‌العمل عدس به تراکم کاشت بسته به شرایط رشد و ژنوتیپ‌های آن متفاوت است (هوتین، 1376). در ایران مقدار بذر به روش دست‌پاش برای عدس‌های ریز 30 تا 45 کیلوگرم در هکتار و برای عدس‌های درشت 35 تا 55 کیلوگرم در هکتار توصیه شده است (هوتین، 1376).

...........

- تاثیر تراکم بوته بر عملکرد و اجزای عملکرد

تراکم بوته یکی از عوامل زراعی بسیار موثر در تعیین عملکرد است، که خود تحت تاثیر رقم و شرایط آب و هوایی قرار می گیرد. از آنجائی که حبوبات ظرفیت خود تنظیمی کمی دارند،  لذا برای حصول عملکرد بالا تراکم مطلوب گیاه یک پیش نیاز ضروری است ( کافی و همکاران، 1384).

...........

- تاثیر تراکم بوته بر صفات مورفولوژیکی

در تحقیقی که توسط موهلبار و همکارانش در سال 1995 انجام شده، اعلام گردید که در عدس، ثبات عملکرد در رنج وسیعی از تراکم گیاهی حاصل می‌شود. به این صورت که گیاهان کاهش تعداد بوته در واحد سطح را از طریق افزایش تعداد شاخه‌های جانبی جبران می‌کنند. بنابراین آنها برای عدس‌های دانه درشت، حداکثر 115 کیلوگرم در هکتار و برای عدس‌های دانه ریز، حداقل 15 کیلوگرم در هکتار بذر را برای مناطق شمالی هند توصیه  نموده‌اند.

..................

- تاثیر تراکم بوته بر مراحل فنولوژیکی

......................

- عملکرد و اجزای عملکرد

.....................

- تعداد غلاف در بوته

....................

- تعداد دانه در بوته

..................

- تعداد دانه در غلاف

..........

- وزن صد دانه

................

- عملکرد بیولوژیک

................

- شاخص برداشت

............

منابع:

1.  آقایی، م. ج.، ش. واعظی، و م. ر. شهاب، 1383. پتانسیل موجود در عدس های بومی ایران. هشتمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، 5-3 شهریور. دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه تهران.

2.  انوار، ب.، 1372. عدس، انتشارات وزارت کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

3.  اسدی چالشتری، س. 1378. بررسی شاخصهای تحمل به خشکی و ارزیابی لاین های عدس زراعی بومی استان آذربایجان غربی.

..................

..................

.................

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه , مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت و تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه , مبانی نظری گیاه عدس و تاریخ کاشت , مبانی نظری تراکم بوته و صفات عملکردی و اجزای عملکرد گیاه , مبانی نظری گیاه عدس , تاریخ کاشت و تراکم بوته , صفات عملکردی , اجزای عملکرد گیاه