دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

دانلود پروژه و پاورپوینت

دانلود پروژه و پاورپوینت های دانشجویی

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغهدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 93 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 51

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: 51صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

آثار اجتماعی عدالت اقتصادی

1-4. عدالت اقتصادی از منظر امام علی علیه‌السلام

عدالت اقتصادی؛ یعنی تأمین نیاز‌ها وحقوق مادی انسان‌ها و بهره‌مندی یکسان هر یک از افراد جامعه از منابع و امکانات طبیعی و ثروت‌های موجود در جامعه، چنان‌چه امام علی علیه السلام در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالک‌اشتر سفارش می‌کند که بیت المال را به طور مساوی در سایر نقاط کشور تقسیم نماید تا به این واسطه عدالت اقتصادی در تمام کشور برقرار گردد: «وَ اجْعَلْ لَهُمْ قِسْماً مِنْ بَیْتِ مَالِکِ وَ قِسْماً مِنْ غَلَّاتِ‏ صَوَافِی‏ الْإِسْلَامِ فِی کُلِّ بَلَدٍ فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِی لِلْأَدْنَى‏: و بخشى از بیت‌المال و بخشى از درآمد زمین‌هاى خالصه را در هر شهربه آنان اختصاص ده، که برای دورترین نقاط کشور باید همان قدر تقسیم شود که برای نزدیک ترین نقاط تقسیم می‌شود.» (نهج‌البلاغه، نامه53، ص438)

.................

2-4. آثار اجتماعی عدالت اقتصادی

1-2-4. کاهش فقر و فاصله طبقاتی بین مردم یک جامعه

ازبین بردن فقر و محرومیت، از بهترین دستاوردهای عدالت اقتصادی از دیدگاه حضرت علی علیه‌السلام است. آن حضرت در دومین روز به دست گرفتن حاکمیت خود، در نخستین خطبه حکومتی‌اش، عمده‌‌ترین محور برنامه‌های حکومت خود را رفع فقر و محرومیت و اجرای عدالت بیان‌کرد. بر اساس آموزه‌ها و منابع دینی، فقر، ویژگی ذاتی انسان نیست که بتوان آن‌را طبیعی شمرد، بلکه پدیده‌ای است عارضی مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی که باید ریشه‌یابی و درمان شود. در اندیشه دینی، فقر درمان شدنی است وباید برطرف شود. (قرضاوی، 1412ق: 34)

....................

1-1-2-4. آثار فقر در نگاه امام علی علیه‌السلام

................

2-2-4. گشایش و توسعه

...................

3-2-4. اصلاح و آبادانى شهرها

..................

4-2-4. کمک به ستمدیده                                                                                              

از محورى‏ترین عوامل پذیرش خلافت مولاى متقیان علیه‏السلام، به یارى شتافتن ستمدیده است. حضرت در این‏باره قسم یاد مى‏کند: «أَمَا وَ اَلَّذِی فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِیَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَلاَّ یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا: به خدایى که دانه را کفید (شکافت) و جان را آفرید، اگر این بیعت‏کنندگان نبودند و یاران، حجت بر من تمام نمى‏نمودند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمکار شکمباره را برنتابند و به یارى گرسنگان ستمدیده بشتابند، رشته این کار از دست مى‏گذاشتم و پایانش را چون آغازش مى‏انگاشتم و چون گذشته خود را به کنارى مى‏داشتم.»(نهج‌البلاغه، خطبه3، ص50)

«کظّه‏ء ظالم» کنایه از قدرت ظالم، «و سغب مظلوم» کنایه از شدّت مظلومیّت می‌باشد. (بحرانی، 1362ش:ج1، 268)

.................

5-2-4. امنیت اقتصادی

..................

6-2-4. تساوی در توزیع امکانات برای نقاط مختلف کشور

................

7-2-4. تعادل اجتماعی

...................

8-2-4. اصلاح مردم

امام علی علیه‌السلام عدالت را عامل اصلاح مردم می‌داند، و در این رابطه می‌فرماید: «العدلیصلح البریّه؛ اجرای عدالت مردم را اصلاح می کند.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 35)

...............

9-2-4. حفاظت از بیت المال و تقسیم عادلانه آن بین مردم جامعه

.................

10-2-4. رسیدگی به امور طبقه فرودست جامعه                                                                                      

...............

11-2-4. افزایش برکات

.................

12-2-4. تأمین رفاه همه اقشار جامعه

...............

13-2-4. قِوام اجتماعی جامعه

................

14-2-4. حفظ کرامت و انسانیت

.................

15-2-4. آرامش و سعادت مردم

...................

16-2-4. بازگرداندن حقوق غصب شده

..................

فهرست منابع و مآخذ

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه , مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه , مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی , مبانی نظری , آثار اجتماعی عدالت اقتصادی , امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغهدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 63 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 30

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

 

 

قیمت فایل فقط 23,000 تومان

خرید

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: 30صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه حقوق، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

1-5. عدالت قضایی از منظر امام علی علیه‌السلام

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بی‌عدالتی در آن، بیشترین ظلم‌ها و حق کشی‌ها صورت می‌گیرد قضاوت است.

عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حکم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حکم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، 1407ق:ج7، 413)

.......................

2-5. آثار اجتماعی عدالت قضایی

1-2-5. پرداخت حقوق هرکس مطابق با عمل وی

یکی از اثرات اجرای عدالت قضایی این است که به هر کارگزاری مطابق با میزان عملی که انجام داده است، پاداش داده می‌شود و فرقی ندارد که این افراد از چه موقعیتی در جامعه برخوردارند، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام در نامه‌ 53 نهج‌البلاغه به مالک‌اشتر امر می‌نماید: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهج‌البلاغه، نامه53، ص434)

......................

2-2-5. برابری طرفین دعوا در قضاوت

عدالت قضایی اقتضا می‌کند که قاضی در تمام موارد میان طرفین دعوا برابری را رعایت کند و به طور یکسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونه‌ای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنان‌که امام صادق از امیرالمؤمنان علی علیه‌السلام روایت کرده است: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن‌ها و نگاه‌ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، 1407ق: ج7، 413)

......................

3-2-5. برپایی حق و تساوی در رعایت حقوق مردم

امام علی علیه‌السلام حکومت را در این جهت می‌خواست که به وسیله‌ی آن بتوان حقوق و قوانین را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروایی و تجاوز را باز‌داشت: «والله لَهِیَ أَحَبُّ إِلیَّ من إِمرتکم، إِلاّ أَن أُقیم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا این کفش نزد من از امارت و حکومت بر شما محبوب‌تر است، لکن (من قبول چنین امارت و حکومتى نموده‏ام براى اینکه) حقّى را ثابت گردانم یا باطلى را بر اندازم.» (نهج‌البلاغه، خطبه33، ص76)

..................

4-2-5. عدم طمع نزدیکان قاضی و امیدواری سایرین به عدالت وی

......................

5-2-5. ایجاد امنیت اجتماعى

..................

6-2-5. عدم زورگویی و درازدستی یکی از طرفین دعوا بر دیگری

.................

7-2-5. سعادت و آرامش

......................

8-2-5. حمایت از حقوق مردم و صاحبان حق

...................

9-2-5. مهلت دادن به کسی که شاهد غایبی دارد در مجلس قضاوت

...................

10-2-5. پرهیز از قضاوت با ظنّ و گمان غیر معتبر

....................

فهرست منابع و مآخذ

 

قیمت فایل فقط 23,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه , مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه , مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی , مبانی نظری , آثار اجتماعی عدالت قضایی , امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجویدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 98 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 121

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

توضیحات: 121 صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه ادبیات فارسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

«لیلی و مجنون»

«در نصیحت فرزند خویش»

..............

معنی ابیات: در نصیحت فرزند خویش

v    ای فرزند چهارده ساله‌ی حسن. ای آن کسی که قادر به یادگیری علوم نقلی و علمی هستی.

v    وقتی هفت‌ساله بودی همچنان‌گه گل در چمن می‌روید و جایگاه گل چمن است تو نیز مشغول بازی در چمن بودی.

................................

تفسیر ابیات: در نصیحت فرزند خویش

با توجه به معنی ابیات نظامی می‌گوید: در گزینش دوست باید محتاط بود و به فرزندش محمد سفارش می‌کند تا هم‌صحبت نیکنام برگزیند تا به وسیله‌ی وی سرانجام نیک پیدا کند. به علاوه هم‌نشین خوش‌سخن بهتر از..............

...................

.....................

«رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر»

چون خسرو صبح شادخیزان                        بر تخت نشست بامدادان

.............................

..............................

معنی ابیات رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر

v    وقتی آفتاب طلوع کرد و بامداد فرا رسید،

v    روز از روی محبت دمید و افق‌ها مطیع و فرمانبر خورشید گردیدند.

..........................

تفسیر ابیات «رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر»

با توجه به مفهوم شعر لیلی بعد از فوت همسرش با توجه به آداب و رسوم به خانه‌ی پدری می‌رود. لیلی بعد از تمام شدن مراسم سوگواری همسرش تصمیم به ازدواج با مجنون را می‌گیرد.

نظامی بیان می‌کند که زنان و مردان در اجتماع بعد از فوت همسرانشان ازدواج مجدد می‌کنند.

..................

منابع و مآخذ:

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی , مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی , مبانی نظری , آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجویدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 129 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 173

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

 

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

توضیحات: 173صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه ادبیات فارسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

چو طالع موکب دولت روان کرد                       سعادت روی در روی جهان کرد

...................

.....................

................

معنی ابیات:

v    چون خورشید طلوع‌کننده یا طالع نیک، موکب دولت و بخت راند و به راه افتاد، نیک‌بختی در روی جهان روی نهاد و روان شد.

.......................

..................

.................

تفسیر ابیات: در مسابقه‌ی نظم کتاب: خسرو و شیرین

نظامی کتاب خسرو و شیرین را به درخواست طغرل‌شاه سرود و در زمان او هم تمام کرد و به دربار او فرستاد ولی هرچه منتظر ماند پاداش نرسید. چند بیت سرود و فرستاد و گفت: آیا وقت آن نشده که پادشاه طغرل به اتابک خود دستور دهد که جبران زحمت نظامی را کند؟

...........................

......................

منابع و مآخذ:

 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی , مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی , مبانی نظری , آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجویدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 30 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 16

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

 

 

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

توضیحات: 16صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه ادبیات فارسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

«شرفنامه»

ستایش اتابیک اعظم، نصره الدین ابوبکر بن محمد:

بیا ساقی آن آب یاقوت‌وار                   در افکن بدان جام یاقوت بار

.................

.....................

................

معنی ابیات ستایش اتابیک اعظم نصره الدین ابوبکر بن محمد

v    ای ساقی، باده‌ی یاقوت‌وار در جام کالبد یاقوت بار من بریز هرچند این جام خاکی و سفالین است، ولی به مدد جان می گل و ریاحین وی به حدی زیبا و دلکش است که تمام سفالینه‌ی زمین پیش او چون خاک پست است و قیمت ندارد.

........................

.......................

.......................

تفسیر ابیات: ستایش اتابیک اعظم، نصره‌الدین ابوبکر بن محمد

با توجه به معنی ابیات این شعر، نظامی برای پادشاهان شش خصلت را می‌شمارد که می‌توان پادشاه ایده‌آل نامید. 1. بخشش بی پرسش2. مردمی کردن بی‌چشم‌داشت عوض 3. مهربانی و به تبع آن داد دل ستمدیده را دادن 4. شجاعت در جنگ و یک‌تنه به دشمن زدن 5. عفو مجرم عذرخواه 6. وفاداری به پیمان.

 

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی , مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی , مبانی نظری , آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی